سفارش تبلیغ
صبا ویژن
جستجو:
آغاز وبلاگ
مدیریت
ایمیل من
معرفی بیشتر
پارسی یار

مجموع بازدیدهای وبلاگ: 18319
تعداد بازدید امروز: 0
تعداد بازدید دیروز: 0
  • درباره من


    آرشیو کل مطالب - لاتینی ها

  • لوگوی من


  • پیوندها


    مقاله من در جام جم
    مقاله بادهای چپ درآمریکای لاتین
    صفحه آمریکای لاتین
    آموزش زبان اسپانیایی
    وبلاگی در حوزه لاتینی ها
    مقاله لوموند دیپلماتیک
    زنده باد برزیل
    روابط ایران وآمریکای لاتین
    مقاله چامسکی
    چرخش به چپ
    چپگرایی نو در آمریکای لاتین
    ویکی پیدیا - آمریکای لاتین
    آمریکای لاتین -اخبار-انگلیسی
    آژانس های خبری آمریکای لاتین
    روزنامه های آمریکای لاتین
    روزنامه های لاتینی
    مقاله ای درباره برزیل - لوموند
    مقاله ای درباره السالوادور
    مقاله ای درباره شیلی
    انقلاب بولیواری درونزوئلا
    نگرشی چپ درباره ونزوئلا
    نگرشی راست به ونزوئلا
    This album is powered by BubbleShare - Add to my blog
  • مشاهده اوقات شرعی


  • اشتراک در وبلاگ


     
    آرشیو کل مطالب - لاتینی ها
    هرکه برادرش را در کاری ناپسند ببیند و بتواند او را از آن بازدارد و این کار را نکند، به او خیانت کرده است . [امام صادق علیه السلام]
  • نکته
    نویسنده: چهارشنبه 85/11/4 ساعت 8:9 ع
    وبلاگ تا بعد از تاسوعا و عاشورای حسینی تعطیل است ...................
  • نکته
    نویسنده: چهارشنبه 85/11/4 ساعت 8:9 ع
    وبلاگ تا بعد از تاسوعا و عاشورای حسینی تعطیل است ...................
  • اخبار
    نویسنده: دوشنبه 85/11/2 ساعت 2:14 ع

     

    کلیپ رهبران انقلابی امریکای لاتین

     

    http://www.youtube.com/watch?v=9NL086MwC_4

     

    &&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

    رییس‌ بانک‌ مرکزی‌ ونزوئلا اعلام‌ کرد کشورهای‌ آمریکای‌ لاتین‌ با تاسیس‌ صندوق‌ مشترک‌ ارزی‌ در صدد تهیه‌ پول‌ واحد برای‌ این‌ منطقه‌ هستند‌.

    به‌ گزارش‌ واحد مرکزی‌ خبر از کاراکاس‌ دومینگو ماسا سابالا امروز گفت‌ ‌:  کشورهای‌ ونزوئلا، کلمبیا، اکوادور، پرو، بولیوی‌، کاستاریکا با عضویت‌ در

    صندوق‌ مشترک‌ ارزی‌ در صدد ایجاد حلقه‌ مشترک‌ نظارتی‌ برای‌ تهیه‌ پول‌ مشترک‌ هستند ‌ .

    وی‌ به‌ مقدار پولی‌ که‌ کشورها قرار است‌ در این‌ صندوق‌ گذاشته‌ شود اشاره‌ ای‌ نکرد اما افزود :‌ مرکز صندوق‌ مشترک‌ ارزی‌ میان‌ کشورهای‌ امریکای‌

     لاتین‌ درشهر بوگوتا پایتخت‌ کلمبیاخواهد بود و هدف‌ از تاسیس‌ ان‌ پشتوانه‌ مالی‌ برای‌ واحد پول‌ مشترکی‌ است‌ که‌ در اینده‌ نزدیک‌ کشورهای‌ این‌ منطقه‌

    ازان‌ استفاده‌ خواهند کرد ‌ .

    رهبران‌ کشورهای‌ عضو بازار مشترک‌ مرکوسور به‌ ویژه‌ لولا داسیلوا و هوگو چاوز روسای‌ جمهور برزیل‌ و ونزوئلا بارها تاکید کردند که‌ قصد دارند به‌

    زودی‌ با اتحاد بیشتر میان‌ کشورهای‌ امریکای‌ جنوبی‌ به‌ جای‌ دلار از واحد پول‌ مشترک‌ میان‌ یکدیگر استفاده‌ کنند ‌.

    این‌ رهبران‌ تاکید کردند یکی‌ از راههای‌ اتحاد میان‌ کشورهای‌ امریکای‌ جنوبی‌ استفاده‌ از پول‌ مشترک‌ برای‌ همکاریهای‌ تجاری‌ و اقتصادی‌ است.‌ ‌

     


  • چند خبر از لاتینی ها
    نویسنده: پنج شنبه 85/10/28 ساعت 2:19 ع
     

    شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار به تشریح سفر محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران به چند کشوری امریکای لاتین پرداخت و اعلام کرد روسای جمهور ایران و ونزوئلا در نظر دارند از حربه نفت علیه امریکا استفاده کنند.

    فرانس بیست و چهار در گزارشی تحت عنوان هنگامی که دو دشمن مورد نفرت امریکا یکدیگر را باز می یابند اعلام کرد احمدی نژاد از سه کشور امریکای لاتین دیدار کرد که رهبران هر سه انها به امریکا ستیزی معروفند.

    براساس اعلام این شبکه / هدف سفر احمدی نژاد به کشورهای امریکای لاتین تحکیم روابط با کشورهایی بود که با امریکا ضدیت دارند.

    فرانس بیست و چهار در ادامه گزارش خود تصریح کرد دو کشور ایران و ونزوئلا پیشنهاد کرده اند برای جلوگیری از روند کاهش قیمت نفت و فشار بر امریکا میزان نفت اوپک کاهش یابد.

     &&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

    به‌ گزارش‌ سایت‌ خبری‌ استرانا‌ روسیه ،‌ کارشناسان‌ روس‌ بر این‌ عقیده‌ اند که‌ ضدیت‌ با ایالات‌ متحده‌ امریکا تنها دلیل‌ اتحاد ایران‌ و ونزوئلا در بلوکی‌ ضد امپریالیستی‌ نیست‌‌ . 

    الکساندر کانوالوف ،‌ مدیر موسسه‌ ارزیابی‌ های‌ استراتژیک‌ معتقد است‌ که‌ واقعیت‌ پدیدار شدن‌ چنین‌ اتحادهایی‌ امری‌ بسیارمثبت‌ است‌‌.

    به‌ گفته‌ وی ،‌ بد نیست‌ کشورهایی‌ هم‌ پیدا شوند که‌ منابع لازم‌ و اراده‌ سیاسی‌ کافی‌ برای‌ به‌ مبارزه‌ طلبیدن‌ امریکا و محکوم‌ نمودن‌ سیاستهای‌ ان‌ را داشته‌ باشند چرا که‌ مسلما دلایل‌ بسیاری‌ برای‌ محکوم‌ نمودن‌ سیاست‌ واشنگتن‌ نیز وجود دارد‌ .

     لئونید ایواشف،‌ نائب‌ رئیس‌ اکادمی‌ مسائل‌ جغرافیای‌ سیاسی‌ روسیه نیز گفت: ‌ ایران‌ و ونزوئلا سعی‌ دارند در برابر سیستم‌ تک‌ قطبی‌ حاکم‌ بر جهان‌ به‌ رهبری‌ امریکا،‌ تمایل‌ برای‌ ایجاد جهانی‌ چند قطبی‌ را بوجود اورند‌ .

    همچنین سرگئی‌ مارکوف ،‌ کارشناس‌ مسائل‌ سیاسی‌ و عضو مجلس‌ مردمی‌ روسیه‌ معتقد است‌ درسالهای‌ اخیر رقابت‌ برای‌ نفوذ در جهان‌ سوم‌ شدت‌ گرفته‌ و هدف‌ احمدی‌ نژاد و هوگو چاوز نیز علاوه‌ بر مبارزه‌ با وابستگی‌ اقتصادی‌ کشورهای‌ در حال‌ توسعه‌ به‌ امریکا سعی‌ در نفوذ بیشتر در کشورهای‌ جهان‌ سوم‌ است‌‌.

    به‌ نظر وی ،‌ اتحاد ایران‌ و ونزوئلا،‌ منابع کافی‌ برای‌ انجام‌ چنین‌ طرحی‌ و رقابت‌ با امریکا،‌ اتحادیه‌ اروپا و چین‌ در حهان‌ سوم‌ را نیز در اختیار دارد‌.

    لازم‌ به‌ ذکر است‌ که‌ چاوز  رئیس‌ جمهور ونزوئلا در پایان‌ مذاکراتش‌ با محمود احمدی‌ نژاد‌ در سفر دوره‌ ای‌ رئیس‌ جمهور ایران‌ به‌ چند کشور امریکای‌ لاتین،‌ از ایجاد صندوقی‌ مشترک‌ به‌ اتفاق‌ ایران‌ با سرمایه‌ ای‌ معادل‌ ‌2‌ میلیارد دلار‌ برای‌ کمک‌ به‌ کشورهای‌ در حال‌ توسعه‌ که‌ سعی‌ در رهایی‌ از یوغ‌ امپریالیسم‌ دارند،‌ خبر داد‌ .

    &&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

    به‌ گزارش‌ خبرگزاری‌ فارس‌ به‌ نقل‌ از اژانس‌ بولیواری/ ‌ هوگو چاوز و رافائل‌ کوررا روز گذشته‌ در کیتو اعلام‌ کردند اجرای‌ برنامه‌ های‌ مبتنی‌ بر توسعه‌ اقتصادی‌ و اجتماعی،‌ مبارزه‌ با فقر و تقویت‌ نظام‌ سیاسی‌ دموکراتیک‌ در دستور کار مناسبات‌ دو جانبه‌ قرار دارد‌ .

    روسای‌ جمهوری‌ ونزوئلا و اکوادور همچنین‌ بر همبستگی،‌ حمایت‌ متقابل‌ و تلاش‌ برای‌ همگرایی‌ منطقه‌ ای‌ تاکید کردند‌ .

    در پایان‌ سفر هوگو چاوز رئیس‌ جمهور ونزوئلا به‌ اکوادور دو کشور ‌9‌ سند همکاری‌ در بخش‌ انرژی‌ نیز منعقد نمودند‌ بر اساس‌ این‌ توافقنامه‌ ها شرکت‌ ملی‌ نفت‌ ونزوئلا و همتای‌ اکوادوری‌ خود برنامه‌ های‌ مشترک‌ از جمله‌ برای‌ انتقال‌ و پالایش‌ نفت‌ خام‌ اجرا خواهند کرد‌ .  رئیس‌ جمهور ونزوئلا با اعلام‌ امادگی‌ کشورش‌ برای‌ کمک‌ به‌ اکوادور در فراوری‌ و پالایش‌ نفت‌ خاطرنشان‌ کردخ‌ دو کشور دور تازهای‌ از روابط را اغاز کردند‌ .

    رئیس‌ جمهور اکوادور نیز با اشاره‌ به‌ اینکه‌ شکل‌ جدیدی‌ از اگاهی‌ در آمریکای‌ لاتین‌ بوجود آمده‌ است‌ گفت‌‌ همه‌ ما تنها یک‌ ملت‌ هستیم‌‌ .

     


  • عواقب ناگوار بدهکاری میلیاردی آرژانتین - بازتاب
    نویسنده: پنج شنبه 85/10/28 ساعت 2:11 ع

    «نستور کرچنر»، رئیس‌جمهور آرژانتین، که نیاز اقتصادی کشورش و بدهی سنگین این کشور به بانک جهانی و صندوق بین‌‌المللی پول، شدیدا وی را در یک رویارویی مستقیم با ایران قرار داده است، به محض شنیدن این‌که احمدی‌نژاد قصد دارد در مراسم جشن آغاز به کار رئیس جمهور جدید اکوادور حضور یابد، صریحا این قرار و حضور خود را لغو کرد.

    به گزارش سرویس بین‌الملل «بازتاب» به نقل از «واشنگتن‌پست»، همزمان با دیدار احمدی‌نژاد از آمریکای لاتین برای تقویت پیوندهای اقتصادی و سیاسی با این منطقه، «نستور کرچنر» رئیس‌جمهور آرژانتین، همگام با دیگر رهبران منطقه حرکت نمی‌کند.

    دولت «کرچنر» تلاش‌های خود را برای تعقیب قضائی مقامات ایرانی که در بمب‌گذاری یک مرکز یهودی در سال 1994 آرژانتین دست داشته‌اند را آغاز کرده است. این کشور به تازگی قرار بازداشت 9 مقام ایرانی را صادر کرده بود که نام ‌اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس‌جمهور اسبق ایران نیز در میان آنان بود. رفسنجانی متهم به دادن دستور این حملات است که منجر به کشته شدن 85 نفر و زخمی شدن بیش از دویست نفر شد.

    تعقیب قضائی ایران به علت فساد مشهود سیستم قضائی آرژانتین و سرپوش گذاشتن‌های آنان بی‌نتیجه مانده بود. تلاش‌های اخیر نیز برای حل این پرونده در حالی صورت می‌گیرد که بیشتر کشورهای منطقه در حال توسعه روابط با ایران بوده و چند متحد منطقه‌ای آرژانتین هم از دولت احمدی‌نژاد حمایت کرده‌اند.

    رئیس‌جمهور ایران قصد دارد با «هوگو چاوز» رئیس‌جمهور ونزوئلا، «دانیل اورتگا»، رئیس‌جمهور نیکاراگوئه و «رافائل کوره‌آ» رئیس‌جمهور اکوادور، «مورالس» رئیس‌جمهور بولیوی و چند رهبر دیگر دیدار کند. بحث‌ها نیز احتمالا بر محور توسعه روابط دوجانبه مانند تقسیم تکنولوژی و ... است.

    هرچند آرژانتین روابط دوستانه خود با هر کدام از آن رهبران را حفظ کرده است، اما تبلیغات داخلی «کرچنر» مسیر متفاوتی را طی می‌کند. برای مثال او برنامه دیدار با «کوره‌آ» را که به مناسبت جشن آغاز به کار وی برگزار شده بود، پس از اطلاع از این‌که احمدی‌نژاد هم در آن مراسم حضور خواهد داشت، لغو کرد.

    ادامه رویارویی آمریکا و ایران هم مسائل را پیچیده‌تر می‌کند. عده‌ای از منتقدان مدعی هستند که دولت «کرچنر» مورد سوءاستفاده‌های دولت آمریکا قرار گرفته که می‌خواهد از آرای دادگاه آرژانتین برای شعله‌ور کردن خشم جهانی علیه ایران استفاده کند.

    «دالیا»،‌یکی از متحدان داخلی بسیار وفادار و رده بالای «کرچنر»، دو روز پس از آن‌که اعلام کرد فشارها‌ی‌ آمریکا و اسرائیل باعث تحریک بیشتر آرژانتین برای تعقیب قضائی ایران شده، مجبور شد از پست دولت خود استعفا دهد.

    برای بسیاری از مردم آرژانتین، صدور قرار بازداشت‌ها برای مقامات ایران، نوعی انتقام برای کسانی به شمار می‌رفت که علاقه زیادی به شناسایی و مجازات بمب‌گذاران داشتند.

    بمب‌گذاری‌های سال 94، دومین حمله به اهداف یهودی در آرژانتین بود. در سال 1992 هم یک بمب‌گذار انتحاری با حمله به سفارت اسرائیل در بوینوس آیرس باعث کشته شدن 29 نفر شد.

    کمی پس از انفجار مقر یهودیان آرژانتین، «کارلوس منم» رئیس‌جمهور وقت آرژانتین، افراط‌گرایان مسلمان ایرانی را مسئول آن دانست. «منم» نیز سرانجام خود مورد اتهاماتی قرار گرفت و در سال 2002، یکی از چهره‌های اطلاعاتی خارج ایران، «منم» را متهم به دریافت ده میلیون دلار رشوه برای سرپوش گذاشتن بر نقش تهران در حملات شد. «منم» به شدت این اتهامات را رد کرد، اما به وجهه او ضربه شدیدی وارد شد.

    «خووان خوزه گالیانو» قاضی پرونده نیز پس از گناهکار شناخته شدن به خاطر مدرک‌سازی و پرداخت چهارصد هزار دلار برای شهادت‌های دروغ و از بین بردن صدها ساعت نوار صوتی و دیگر مدارک، مورد اتهام و محاکمه قرار گرفت.
    پس از این قضایا، «آلبرتو نیسمن» دادستان آرژانتین، تیم ویژه‌ای را برای تحقیق در مورد بمب‌‌گذاری مرکز یهودیان تشکیل داد و در اکتبر گذشته اعلام کرد بنا بر تحقیقات مشخص شده، طرح بمب‌گذاری در جلسه‌ای در سال 1993 و در شهر مشهد به وجود آمده است و علت این طرح را عقب‌نشینی آرژانتین از حمایت از برنامه‌های اتمی ایران و تقویت روابط با آمریکا و اسرائیل عنوان کرد.

    در نوامبر هم یک قاضی آرژانتینی مدارک «نیسمن» را قابل قبول تشخیص داده و قرار بازداشت 9 نفر از مقامات ایرانی را صادر کرد.

    «نیسمن» ‌تأکید کرد، افرادی که از او به این علت انتقاد می‌کنند، به ویژه کسانی که معتقدند وی این کار را برای کمک به مقاصد سیاسی آمریکا علیه ایران کرده، سخت در اشتباهند، هرچند اضافه می‌کند، به دلیل آن‌که این مقامات در ایران هستند، جلب آنها برای ما مشکل است.

    این در حالی است که حتی «سرجیو گرین والد» رئیس انجمن دوجانبه اسرائیل و آرژانتین، می‌گوید: دست‌کم اکنون یک مقداری امید برای یافتن حقیقت بمب‌گذاری وجود دارد؛ یک چراغ کوچک می‌تواند یک محدوده تاریک را روشن کند و ما امیدواریم این روشنایی شکوفاتر شود اما این هنوز یک چراغ است.


  • فرصت های ایران و آمریکای لاتین
    نویسنده: چهارشنبه 85/10/27 ساعت 9:29 ص

    دیدار سه روزه محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران از ونزوئلا ، نیکاراگوا و اکوادور در امریکای لاتین فرصتهای جدیدی را برای توسعه روابط ایران با امریکای لاتین فراهم کرد.دردیدار رئیس جمهوری اسلامی ایران از ونزوئلا،علاوه برپیگیری روند اجرایی توافقات گذشته ،یازده سند همکاری نیز بین مقامات دو کشور امضاء شد .تلاش برای کاهش سقف تولید نفت اوپک به منظور جلوگیری از کاهش بهای نفت از دیگر محورهای مذاکرات روسای جمهوری ایران و ونزوئلا بود .توسعه روابط ایران با نیکاراگوا ، اکوادور و بولیوی از اهداف عمده سفررئیس جمهوری ایران به امریکای لاتین بوده است . ایران و نیکاراگوا اگرچه در دهه 1980میلادی از روابط مطلوبی برخوردار بودند اما بدلیل حاکمیت رژیم های وابسته به امریکا در نیکاراگوا طی هفده سال گذشته ، روابط ایران با این کشور دوران رکود را طی کرد.دیدار احمدی نژاداز ماناگوا همزمان با روی کار آمدن دولت مردمی دانیل اورتگا بوده است که تمایل جدی به استفاده از تجربیات ایران برای بازسازی و توسعه کشورش دارد . آقای احمدی نژاد دردیداربا همتای اکوادوری خود با تشریح پیشرفتهای سریع ایران در عرصه های مختلف علمی، صنعتی، کشاورزی ، پتروشیمی و فن آوری ،به رئیس جمهوری منتخب اکوادور اطمینان داد که تهران آمادگی دارد تجربیات خود را در اختیار این کشور قرار دهد . برهمین اساس رویکرد ایران به انتقال تجربیاتش به کشورهای درحال توسعه مورد توجه کشورهای امریکای لاتین قرار گرفته است . به منظور توسعه و تحکیم روابط دو جانبه ، روسای جمهوری ایران و اکوادور موافقت خود را برای پیگیری مقدمات مربوط به گشایش سفارتخانه های دو کشور در تهران و کیتو اعلام کردند . رئیس جمهوری اسلامی ایران در حاشیه مراسم تحلیف ریاست جمهوری اکوادور با ایوو مورالس رئیس جمهوری بولیوی که وی نیز درنتیجه انتخابات مردمی در ژانویه 2006 روی کار آمد، دیدار کرد . ایران و بولیوی در یکسال گذشته رایزنیهای منظمی را به منظور آغاز روابط دو جانبه به عمل آوردند . دردیدار روسای جمهوری دو کشور با تشکیل دفاتر بازرگانی در پایتخت های یکدیگر وهمچنین توسعه روابط سیاسی طرفین نیز موافقت شد . بولیوی نیز در صدد است از تجربیات ایران در زمینه های مختلف بویژه صنعت ، کشاورزی ،نفت و گاز وارتقای سطح دانش فنی کارشناسان بولیویایی بهره مند شود . در عین حال رویکرد مشترک ایران با کشورهای کوبا ، ونزوئلا ، نیکاراگوا ؛ بولیوی و اکوادور در مقابله باسیاست های توسعه طلبانه و یکجانبه امریکا در عرصه بین المللی و تاکید کشورهای یاد شده برضرورت اصلاح ساختار سازمان ملل متحد ،رفع تبعیض و بی عدالتی در روابط بین المللی از جمله زمینه های مشترک توسعه روابط ایران با این کشورها محسوب میشود . برهمین اساس رئیس جمهوری اسلامی ایران دردیدار با معاون رئیس جمهوری کوبا ، موفقیت ایران در برابر نظام سلطه را به منزله پیروزی همه ملتها وکشورهای مستقل در برابر زیاده خواهیهای قدرتهای استکباری ارزیابی کرد .

    بختیاری :گروه تحقیق و تفسیر صدا و سیما

     

     


  • اخبار لاتینی ها
    نویسنده: دوشنبه 85/10/25 ساعت 9:18 ص

     دکتر محمود احمدی‌ نژاد که‌ درصدرهیئتی‌ بلند پایه‌ با هدف‌ گسترش‌ و تحکیم‌ روابط جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ به‌ این‌ سه‌ کشور سفر کرده‌ است‌ بازتاب‌ گسترده‌ ای‌ در شبکه‌ تلویزیونی‌ تله‌ سور داشت‌ ‌.                                                                                      به‌ گزارش‌ واحد مرکزی‌ خبر،این‌ شبکه‌ با پخش‌ تصاویر دیدار و مذاکرات‌ رییس‌ جمهور کشورمان‌ و هیئت‌ همراه‌ به‌ ونزوئلا اعلام‌ کرد دکتر محمود احمدی‌ نژاد با رد سیاستهای‌ سلطه‌ طلبانه‌ امریکا در جهان‌ تصریح‌ کرد: ما به‌ هیچ‌ وجه‌ با شیوه‌ های‌ مدیریت‌ دولت‌ این‌ کشور که‌ مخالف‌ پیشرفت‌ ملتها است‌ موافق‌ نیستیم‌ ‌ . شبکه‌ هشت‌ تلویزیون‌ ونزوئلا نیز در برنامه‌ تحلیل‌ و تفسیر خبری‌ خود ضمن‌ پخش‌ تصاویر دیدار و مذاکرات‌ رییس‌ جمهور کشورمان‌ با هوگو چاوز و دیدار ایشان‌ از منطقه‌ امریکای‌ لاتین‌ اعلام‌ کرد سفر رییس‌ جمهور ایران‌ به‌ این‌ منطقه‌ کمک‌ زیادی‌ به‌ اهداف‌ بلند مدت‌ سیاسی‌ و اقتصادی‌ کشورهای‌ منطقه‌ به‌ ویژه‌ روسای‌ جمهور جدید کشورهای‌ اکوادور ، نیکاراگوئه‌ و همچنین‌ ونزوئلا برای‌ پیشرفت‌ اهداف‌ توسعه‌ انهاخواهد کرد .  شبکه‌ تلویزیونی‌ گلوبو سیون‌  نیز اعلام‌ کرد رییس‌ جمهور ایران‌ در سفر خود به‌ ونزوئلا با توجه‌ به‌ مخالفتهای‌ امریکا با برنامه‌   هسته‌ ای‌ کشورش‌ بار دیگر تاکید کرد: انها قصد دارند انرژی‌ هسته‌ ای، در انحصار انها باقی‌ بماند و معتقدند در یک‌ زمانی‌ همگان‌ به‌ ان‌ محتاج‌ خواهند بود و به‌ همین‌ دلیل‌ دوست‌ ندارند ملتهای‌ دیگر به‌ این‌ تکنونلوژی‌ دست‌ پیدا کنند ‌.  همچنین‌ شبکه‌ تلویزیونی‌ وی‌ وا نیز در بخشهای‌ مختلف‌ خبری‌ خود با پخش‌ مستقیم‌ از تصاویر دکتر محمود احمدی‌ نژاد با هوگو چاوز به‌ نقل‌ از هر دو رییس‌ جمهور اعلام‌ کرد انها در دیدار های‌ خود تاکید کردند برای‌ حفظ قیمت‌ نفت‌ در سازمان‌ اوپک‌ تلاش‌ مشترک‌ انجام‌ خواهند داد.

    ***********************************

    رییس‌ جمهور ونزوئلا تاکید کرد: برای‌ مبارزه‌ با سیاستهای‌ امپریالیسم‌ کشورهای‌ امریکای‌ لاتین‌ باید با هم‌ متحد شوند ‌. هوگو چاوز که‌ برای‌ شرکت‌ در مراسم‌ سوگند ریاست‌ جمهوری‌ رافائل‌ کورر‌ ا ، رییس‌ جمهور جدید اکوادور به‌ این‌ کشور سفر کرده‌ است‌ امروز در سخنانی‌ در این‌ کشور از همه‌ رهبران‌ کشورهای‌ منطقه ‌ آمریکای‌ لاتین‌ خواست‌ برای‌ استقلال‌ کامل‌ از سلطه‌ بیگانگان‌ به‌ ویژه‌ امپریالیسم‌ امریکا هرچه‌ زودتر با هم‌ متحد شوند ‌.  رییس‌ جمهور ونزوئلا از جمله‌ مخالفان‌ سیاستهای‌ یک‌ جانبه‌ گرایی‌ امریکا محسوب‌ می‌ شود و همچنان‌ تاکید دارد کشورهای‌ امریکای‌ لاتین‌ باید از راههای‌ مختلف‌ سیاسی‌ و اقتصادی‌ به‌ ویژه‌ بازارمشترک‌ تجاری‌ اقتصادی‌ مرکوسور برای‌ استقلال‌ بیشتر با یکدیگر متحد شوند ‌ .

     ***********************************

    رافائل‌ کورر‌ ا، رئیس جمهور اکوادور امروز در مراسم‌ نمادین‌ تحویل‌ ریاست‌ جمهوری‌ این‌ کشور در برابر دههاهزار نفر در شهر سومبا هوا در استان‌ کوتو پاسی‌ این‌ کشور اعلام‌ کرد امپریالستها فکر می‌ کنند می‌ توانند با پیشنهاد و یا صرف‌ میلیونها دلار ملت‌ مارا از راهی‌ که‌ انتخاب‌ کرده‌ منحرف‌ کنند اما انها بدانند ما به‌ یاری‌ خدا کار خود را تازه‌ اغاز کردیم‌ و ملت‌ اکوادور ضمن‌ اتحاد با دیگر ملتهای‌ ازاده‌ ، راه‌ خود را برای‌ استقلال‌ وازادی‌ ادامه‌ خواهد داد ‌.   کورر‌ ا ،امروز ‌ در مراسمی‌ با حضور دهها رییس‌ جمهور ، نخست‌ وزیرونمایندگان‌ کشورهای‌ مختلف‌ جهان‌ از جمله‌ دکتر محمود احمدی‌ نژاد رییس‌ جمهور کشورمان‌ در شهر کوچا بامبا رسما قدرت‌ را در این‌ کشور بدست‌ خواهد گرفت‌.

    *************************************

     مذاکرات احمدی نژاد با دانیل اورتگا و هوگو چاوز گسترش دیپلماسی ایران در حیاط خلوت آمریکا ( روزنامه کیهان دوشنبه 25ابان ) دکتر محمود احمدی نژاد دیروز در ادامه سفر خود به کشورهای آمریکای لاتین پس از یک دیدار با اهمیت از ونزوئلا و امضای 10 سند همکاری، وارد نیکاراگوئه شد و با دانیل اورتگا، رهبر تازه به قدرت رسیده این کشور دیدار و گفت وگو کرد.   به گزارش خبرگزاری ها رئیس جمهور کشورمان که در رأس هیئتی عالی رتبه برای دیدار با رؤسای جمهور ضد آمریکایی و ضد استعماری تازه به قدرت رسیده در سه کشور آمریکای لاتین به این کشورها سفر کرده است روز شنبه در اولین روز از سفر خود در محل کاخ ریاست جمهوری ونزوئلا مورد استقبال رسمی هوگو چاوز همتای ونزوئلایی خود قرار گرفت و بلافاصله مذاکرات خصوصی این دو رئیس جمهور آغاز شد.

    نیکاراگوئه دومین مقصد وی بود. این سفر دوره ای به کشورهای آمریکای لاتین از آن رو مهم تلقی می شود که به تازگی موج جدیدی از مبارزات ضد امپریالیستی در این قاره شکل گرفته و تقریبا تمامی افرادی که به تازگی با رأی مردم آمریکای جنوبی در کشورهای مختلف این منطقه بر سر کار آمده اند، گرایشات شدید ضد آمریکایی دارند. تحلیلگران غربی عقیده دارند تهران علاوه بر خاورمیانه، اکنون دیپلماسی خود را گسترش داده و هزاران مایل دورتر از مرزهای خود یعنی سرزمینی که آمریکا آن را سال ها «حیاط خلوت» خود می خواند، متحدانی بزرگ و قوی برای خود به وجود آورده است.

     در کنار ملت و دولت ونزوئلا هستیم :  دکتر محمود احمدی نژاد بعد از مذاکرات خصوصی با هوگو چاوز، در جمع خبرنگاران گفت: امروز دولت و ملت انقلابی ایران و ونزوئلا مسئولیت های بزرگی از جمله ساختن دو کشور برعهده دارند. وی با اشاره به یکی از تصمیمات خوب دو کشور برای تعمیق روابط گفت: تاسیس صندوق سرمایه گذاری مشترک بین دو کشور با هدف پشتیبانی از سرمایه گذاری ها در سایر کشورها از بسیاری از وابستگی ها خواهد کاست.    در همین حال خبرگزاری آسوشیتدپرس با اشاره به این سخنان رئیس جمهور کشورمان نوشت: چاوز و احمدی نژاد قصد دارند با هدف جلوگیری از سلطه آمریکا در کشورهای آزادیخواه جهان از پروژه های سرمایه گذاری در این کشورها حمایت مالی به عمل آورند. این خبرگزاری در این رابطه با اشاره به خبری مبنی بر توافق ایران و ونزوئلا از تاسیس یک صندوق مشترک 2 میلیارد دلاری برای تامین مالی پروژه های سرمایه گذاری در دو کشور خبر داده بودند اما به گفته احمدی نژاد و چاوز، این صندوق برای تامین مالی پروژه ها در کشورهای در حال توسعه جهان نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.  آسوشیتدپرس به نقل از چاوز هم نوشت: این کار به ما اجازه می دهد تا از سرمایه گذاری در کشورهای دیگر به ویژه آنهایی که دولت هایشان در تلاشند تا خود را از یوغ امپریالیسم آمریکا رهایی بخشند، پشتیبانی کنیم. چاوز در حالی که شعار «مرگ بر امپریالیسم آمریکا» سر می داد خطاب به احمدی نژاد گفت: این صندوق 2 میلیارد دلار به ساز و کاری برای آزادیخواهی بدل خواهد شد. احمدی نژاد در ادامه با اشاره به تصمیم دیگر دو کشور گفت: مسئولیت دیگر ایران و ونزوئلا ترویج اندیشه های انقلابی جهان است چرا که ریشه همه مشکلات جهان به مدیریت نامناسب قدرت های بزرگ بازمی گردد.    احمدی نژاد با اشاره به این که قدرت های بزرگ تنها به پر کردن جیب شرکت های سرمایه داری می اندیشند، گفت: همه مناسبات و معادلات در جهان بر این اساس شکل گرفته است و ما امروز شاهد چنین مدیریتی هستیم. رئیس جمهور با بیان این که ما امروز نیازمند ترویج فرهنگ عشق و خدمت به مردم هستیم، تصریح کرد: چنین عشقی به پیشرفت، برادری و صلح برای همه ملت ها منتهی می شود. این در حالی است که آسوشیتدپرس در واکنش به این تصمیم رئیسان جمهور ایران و ونزوئلا آن را امری پیچیده و غیر قابل تحلیل دانست و نوشت: هنوز مشخص نیست که آیا منظور رهبران دو کشور سرمایه گذاری در پروژه های زیربنایی، اجتماعی و انرژی بوده است یا اینکه حوزه های دیگری مد نظر دو کشور قرار دارد. چاوز هم متقابلاً همکاری دو کشور در کاهش بیشتر تولید نفت را به عنوان یکی دیگر از تصمیمات مهم رئیسان جمهور دو کشور مطرح کرد و گفت: ما امروزه می دانیم که نفت خام بسیار زیادی در بازار موجود است و بنابراین توافق کردیم که از کاهش تولید نفت و حفظ قیمت آن پشتیبانی کنیم. به این ترتیب دو دولت ایران و ونزوئلا به عنوان اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت اوپک توافق کردند که از کاهش بیشتر تولید نفت در این سازمان حمایت کنند.  در این جلسه رئیس جمهور ایران ضمن ارتباط مستقیم تلویزیونی با کارخانه تولید خودرو سمند، در پیامی به دست اندرکاران این کارخانه تلاش آنان را در جهت رفاه مردم ونزوئلا خواند و افزود: تعمیق پیوندهای دو ملت مقدمه و آغاز خوب برای خدمت رسانی به همه مردم آمریکای لاتین است.                                                                                                                                    احمدی نژاد بعد ازظهر شنبه به وقت محلی در کاراکاس در جمع بازرگانان و صنعتگران ایرانی مقیم ونزوئلا حضور یافت و از کمک به ملت های عقب نگه داشته شده برای بهره گرفتن از ظرفیت ها و امکانات خدادادی خود به عنوان یک وظیفه انسانی یاد کرد و با اشاره به اهمیت حضور گسترده و مؤثر نیروهای توانمند ایرانی در عرصه های مختلف، توسعه همکاری های دو کشور و دیگر کشورهای منطقه را مورد تأکید قرار داد.  امضای 10 سند همکاری و صدور یک بیانیه مشترک امضای یک بیانیه مشترک و 10 سند همکاری و یادداشت تفاهم در زمینه های مختلف بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ونزوئلا ماحصل سفر یک روزه احمدی نژاد به ونزوئلا و مذاکره با هوگوچاوز بود.   در مراسم امضای قراردادها و تفاهم نامه ها میان محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران و هوگو چاوز رئیس جمهور بولیواری ونزوئلا یک بیانیه مشترک و 10 سند همکاری و یادداشت تفاهم بین مقامات دو کشور به امضا رسید.   تفاهم نامه حذف مالیات های مضاعف بین دو کشور، یادداشت تفاهم توریست و گردشگری و نیز ایجاد و اتحاد و همکاری هر چه بیشتر در زمینه ارتقا و بهبود سطح فنی و حرفه ای ونزوئلا از سوی مقامات دو طرف به امضا رسید. همچنین امضای یادداشت تفاهم صنایع پایه و مدرن، همکاری در خصوص کارخانجات تولیدات انبوه و دیگر محصولات توسط شرکت ملی صنایع پایه ونزوئلا و شرکت موحد ماشین و یادداشت تفاهم همکاری های نفتی بین شرکت های نفت ونزوئلا و پتروپارس ایران در این مراسم صورت گرفت.  از دیگر یادداشت تفاهم هایی که به امضای طرفین رسید همکاری در بخش مسکن از سوی شرکت خانه ساز ایران و یک شرکت ونزوئلایی و یادداشت تفاهم همکاری بین آژانس خبری ونزوئلا و خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران و همچنین همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان انقلاب کشاورزی ونزوئلا بود.

     


  • مقاله عقربه های ساعت در آمریکای لاتین
    نویسنده: یکشنبه 85/10/24 ساعت 4:1 ع


    نویسنده: حنیف غفاری

    اشاره:
        پیروزی های مکرر سوسیالیست ها در آمریکای لاتین موجب شکل گیری جوی یک دست بر ضد سیاست های کاخ سفید در این منطقه شده است. این پیروزی ها سبب شده است تا دموکراتها و جمهوریخواهان آمریکا در خصوص نحوه نفوذ و تاثیرگذاری در معادلات سیاسی و تجاری آمریکای لاتین دچار سردرگمی مفرط و عدیده ای شوند. در این برهه با دو مسئله مهم روبرو هستیم:
        1- آنچه در آمریکای لاتین می گذرد
        در حال حاضر نمی توان ادعا کرد که چپ گرایان آمریکای لاتین به یک نقطه مشترک و اتحادی ایده آل رسیده اند، اما فضا و بستر بسیار مناسبی جهت ایجاد آمریکای لاتین مستقل از سیاست های آمریکا به وجود آمده است. حاکمان آمریکایی کشورهای این منطقه که در اواخر قرن گذشته بر سر کار بوده اند جایگاه خود را از دست داده اند. “فیدل کاسترو” و “هوگو چاوز” در راستای به وجود آمدن فضای موجود عملکردی بسیار موثر داشته اند. پس از حادثه “خلیج خوکها” جنگ تبلیغاتی آمریکا علیه “هاوانا” با هدف اضمحلال کامل کاسترو و هوادارانش آغاز شد، اما رئیس جمهور کوبا در مقابل هجمه های روسای جمهور دموکرات و جمهوریخواه آمریکا ایستاد. “نیکسون”، “جانسون”، “کارتر”، “ریگان”، “بوش پدر”، “کلینتون” و “بوش پسر” هر یک به عناوین مختلف سعی کردند کاسترو را از راس معادلات سیاسی هاوانا حذف نمایند، اما در این راستا ناموفق بودند. سازمان سیا نیز تلاش گسترده ای را برای ترور کاسترو انجام داد ولی در نهایت رئیس جمهور کوبا به حیات سیاسی روبه رشد خود در آمریکای لاتین ادامه داد.
        با ورود هوگوچاوز به معادلات کاراکاس، تلفیقی از تجربه و قدرت در روابط میان هاوانا- کاراکاس تجلی یافت. کاخ سفید که از این مسئله احساس خطر می کرد کودتای همه جانبه ای را علیه دولت چاوز طراحی کرد اما با مقاومت مردم ونزوئلا، رئیس جمهور محبوب این کشور بار دیگر به راس قدرت بازگشت. شکست کودتای ونزوئلا سرآغازی برای پیروزی های فراگیر چپ گرایان ضد آمریکایی در آمریکای لاتین بود. پس از حضور موثر چاوز در کاراکاس نوعی آگاهی در حیات شهروندان سایر کشورهای منطقه به وجود آمد. مطابق این آگاهی مردم آمریکای لاتین دریافتند که استقلال از واشنگتن و شکست حاکمان دست نشانده و وابسته به کاخ سفید همان رمز اصلی بقای آنها محسوب می شود.
        با به قدرت رسیدن “اوومورالس” در بولیوی، مثلت کاراکاس- هاوانا- لاپان شکل گرفت. شکل گیری این مثلث باعث شد تا تاثیرگذاری سوسیالیسم در آمریکای لاتین افزایش یابد. پیروزی افرادی مانند “پروال”، “دانیل اورتگا” و “رافائل کوررا” در هائیتی، نیکاراگوئه و اکوادور باعث شد تا جوی کاملا ضدآمریکایی در آمریکای لاتین حاکم شود. اما همان گونه که اشاره شد فعلا ما شاهد شکل گیری یک فضا و بستر هستیم. به عبارت دیگر کشورهای مخالف کاخ سفید در راستای محوساختن نام آمریکای شمالی در سیاست و تجارت آمریکای لاتین باید تحت تدبیر و مدیریت افراد فعال تر مانند “هوگو چاوز” اقدامات عملی خود در راستای مقابله با واشنگتن را آغاز نمایند.
        تقویت پیمان های منطقه ای مانند مرکوسور و کارائیب در این خصوص بسیار موثر خواهد بود. مسدود ساختن راه نفوذ کارتل ها و شرکتهای آمریکایی پیش شرط اصلی شکست سیاسی کاخ سفید در آمریکای لاتین محسوب می شود.
        از سوی دیگر استفاده از ابزارهای “تهدید” در راستای انزوای کاخ سفید در آمریکای لاتین لازم است؛ به عنوان مثال اظهارات هوگو چاوز در خصوص بستن لوله های نفت کاراکاس به سوی آمریکا و یا اقدام اخیر “رافائل کوررا” در اکوادور در جهت تعطیلی پایگاههای وابسته به کاخ سفید موجب خلع سلاح واشنگتن در قبال تحولات آمریکای لاتین شده است.
        ابقای اخیر “هوگو چاوز” در کاراکاس ضربه بسیار سنیگنی را به دستگاه سیاست خارجی آمریکا وارد ساخته است. رئیس جمهور ونزوئلا سعی دارد تا سال 2010 مجموعه ای عاری از دخالت های آمریکا را در آمریکای لاتین تشکیل دهد و در کنار سایر چپ گرایان منطقه سد محکم و نفوذناپذیری را در مقابل آمریکا ایجاد کند. در این راستا سایر مخالفان آمریکا در آمریکای لاتین باید بدون اتلاف زمان هرچه زودتر زنجیره ای محکم را تشکیل دهند. زنجیره ای که بتواند در مقابل زیاده خواهی و مخالفتهای دموکرات ها و جمهوریخواه آمریکا نقش بازدارنده ای را ایفا کند.
        از آنچه تاکنون اشاره شد می توان دریافت که آمریکای لاتین در حال گذار به دوران جدید است.
        همگرایی میان کشورهای آمریکای لاتین معلول ایجاد پیوندی مستحکم میان سایر مخالفان کاخ سفید است. نقطه پایانی این همگرایی ایجاد منطقه ای با شرایط جدید و پویاست.
        2- سیاست خارجی آمریکا در قبال آمریکای لاتین همان گونه که اشاره شد ماهیت و ساختار آمریکای لاتین در حال تغییر و تحولی گسترده است. از آنجایی که این گذار مورد توافق مشترک دولتها و ملتهای این منطقه است، نمی توان در مقابل آن ایستادگی کرد. این حقیقتی است که برخی دموکرات ها و جمهوریخواهان آمریکا نسبت به آن باور دارند. واشنگتن که آمریکای لاتین را حیاط خلوت و بستری برای مانور خود می داند، هم اکنون با مجموعه ای متشکل از انواع دولتهای ضدآمریکایی مواجه شده است.
        پس از سرکار آمدن بوش پسر در ابتدای سال 2000 و حضور جمهوریخواهان افراطی در کاخ سفید شاهد بودیم که فشارهای بسیار زیادی بر روی آمریکای لاتین و خصوصا ونزوئلا و کوبا وارد شد. جمهوریخواهان در تلاش بودند تا با استناد به زور، خشونت، کودتا و تحریک عوامل خودباخته در آمریکای جنوبی، بیداری شکل گرفته در این منطقه را در نطفه خفه نمایند.اما تلاشهای پرهزینه واشنگتن نتیجه ای کاملا برعکس داد و کاخ سفید به دشمن مشترک اغلب دولتها و ملتهای آمریکای لاتین تبدیل شد. فارغ از این مسئله، جمهوریخواهان، کوبا و ونزوئلا را نسبت به “مداخله نظامی” و جنگ در اطراف دریای کارائیب تهدید نمودند. البته عکس العمل مناسب کاراکاس و هاوانا و اتحاد این دو سبب شد تا آمریکا از موضع تهدیدآمیز خود تا حدودی عقب نشینی کند.
        شکست اخیر جمهوریخواهان از دموکرات ها در انتخابات میان دوره ای کنگره و سنا دغدغه های بسیاری را در سیاست خارجی واشنگتن ایجاد کرده است. در برخی مسائل مانند نحوه برخورد با روسیه میان کبوترها و بازها اختلاف بسیار عدیده ای وجود دارد، اما در مسئله “آمریکای لاتین” بین این دو رویه ای یکسان وجود داشته است. هم اکنون دموکرات ها و جمهوریخواهان “آمریکای لاتین” را تهدیدی در همسایگی خود می شمارند. حتی اگر دموکرات ها در انتخابات سال 2008 بتوانند کاخ سفید را در اختیار بگیرند رویکرد و محوریت عملکرد واشنگتن در قبال آمریکای لاتین تغییر عمده ای نخواهد کرد. البته ممکن است در سطح گفتارها و رفتارها شاهد چرخش ها و تغییراتی باشیم اما در کل، نگاه کاخ سفید نسبت به آمریکای لاتین تهدید محور است.
        با شدت پیشرفت سوسیالیست ها در آمریکای لاتین وزن تهدیدات واشنگتن علیه این منطقه نیز افزایش خواهد یافت. به عبارت دیگر میان سرعت گذار آمریکای لاتین به استقلال کامل سیاسی و اقتصادی و سرعت اعمال تهدیدات آمریکا علیه این منطقه رابطه ای مستقیم وجود دارد.
        اما مسئله اصلی اینجاست که کاخ سفید چه گزینه هایی را در تقابل با آمریکای لاتین مد نظر قرار می دهد؟
        گزینه نخست ایجاد خلل در زیرساخت های سیاسی دولت های چپ گرا و تقویت مخالفان داخلی آنهاست. به عبارت دیگر ممکن است همان فرمولی که در کودتای ونزوئلا و در ابتدای هزاره سوم پیاده شد در دیگر کشورها اعمال شود. از این رو چپ گرایان باید نسبت به تحولات و رخدادهایی که در کشورهایشان می گذرد آگاهی کامل داشته باشند. پایگاه های آمریکایی و سفرای کاخ سفید در این کشورها کانون اصلی ایجاد بحران های احتمالی در آینده محسوب خواهد شد.
        از این روست که ما شاهد هستیم افرادی با درایت مانند “هوگو چاوز” سفیر آمریکا از ونزوئلا را اخراج می کنند و یا “رافائل کوررا” در بدو ورود خود دستور تعطیلی پایگاه های آمریکایی در اکوادور را صادر می کند. در صورتی که روسای جمهور منتخب ملت های آمریکای لاتین نسبت به تحولات مخفیانه و خزنده ای که آمریکا در کشورهای آنها برنامه ریزی می کند، آگاه نباشند امکان کاهش قدرت آنها در آینده زیاد خواهد بود.
        بنابراین “آگاهی محوری” در راس معادلات سیاسی کشورهای آمریکای لاتین نقش بسیار مهم و اساسی را در خنثی سازی توطئه های آمریکا ایفا می کند. البته رهنمودهای چاوز و اورتگا می تواند به دیگر دولتهای چپ گرای آمریکای لاتین کمک شایانی نماید.
        یکی دیگر از نقاطی که آمریکا سعی دارد از طریق آن دامنه نفوذ خود به آمریکای لاتین را گسترش دهد، ایجاد وابستگی اقتصادی و تحریم های تجاری گسترده علیه این کشورها و تقویت کشورهای طرفدار آمریکا در آمریکای لاتین است.
        تنها راه مقابله با این ترفند کاخ سفید در تقویت پیمان های تجاری و منطقه ای در آمریکای لاتین است. چاوز و مورالس در این راستا حرکت های قابل تحسینی را آغاز کرده اند. مسئله ملی شدن گاز بولیوی و صادرات سویای این کشور به کاراکاس و هاوانا موجب ترسیم الگویی مناسب برای سایر کشورهای آمریکای لاتین شده است. مسلما جمع میان قدرتهای ونزوئلا، بولیوی، کوبا، نیکاراگوئه، شیلی، اکوادور، هائیتی، برزیل و آرژانتین خواهد توانست حصارهای تجاری ایجاد شده توسط ایالات متحده آمریکارا در هم شکند.
        همچنین دموکرات ها و جمهوریخواهان آمریکا سعی دارند از طریق حربه های تبلیغاتی علیه سوسیالیست های آمریکای لاتین، آنها را در استحاله قرار دهند. همگرایی ملت ها و دولت های آمریکای لاتین می تواند این حربه ها را به راحتی خنثی کند. هم اکنون آگاهی ملتهای جهان نسبت به سیاستهای کاخ سفید افزایش یافته است و همین امر موجب عدم کارآمدی تبلیغات کاذب آمریکا در امور داخلی سایر کشورهای جهان شده است.
        در نهایت اینکه همگرایی موثر میان کشورهای مخالف کاخ سفید در آمریکای لاتین و نیل آنها به نقطه ای پویا در معادلات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی این منطقه دموکرات ها و جمهوریخواهان ایالات متحده آمریکا را به طور کامل زمین گیر خواهد ساخت. در این صورت هیچ گونه تهدیدی از سوی آمریکا نمی تواند بنیان و شاکله مستحکم ایجاد شده از سوی مخالفان و استعمار نوین را در هم بریزد.
        عقربه های ساعت همچنان می گذرد. چاوز و همراهانش باید فرصت را غنیمت شمرند. هیچ گاه زمینه ای اینچنین مناسب در جهت نیل به استقلال حقیقی در آمریکای لاتین وجود نداشته است
       1   2      >