سفارش تبلیغ
صبا ویژن
جستجو:
آغاز وبلاگ
مدیریت
ایمیل من
معرفی بیشتر
پارسی یار

مجموع بازدیدهای وبلاگ: 18366
تعداد بازدید امروز: 3
تعداد بازدید دیروز: 0
  • درباره من


    زمستان 1385 - لاتینی ها

  • لوگوی من


  • پیوندها


    مقاله من در جام جم
    مقاله بادهای چپ درآمریکای لاتین
    صفحه آمریکای لاتین
    آموزش زبان اسپانیایی
    وبلاگی در حوزه لاتینی ها
    مقاله لوموند دیپلماتیک
    زنده باد برزیل
    روابط ایران وآمریکای لاتین
    مقاله چامسکی
    چرخش به چپ
    چپگرایی نو در آمریکای لاتین
    ویکی پیدیا - آمریکای لاتین
    آمریکای لاتین -اخبار-انگلیسی
    آژانس های خبری آمریکای لاتین
    روزنامه های آمریکای لاتین
    روزنامه های لاتینی
    مقاله ای درباره برزیل - لوموند
    مقاله ای درباره السالوادور
    مقاله ای درباره شیلی
    انقلاب بولیواری درونزوئلا
    نگرشی چپ درباره ونزوئلا
    نگرشی راست به ونزوئلا
    This album is powered by BubbleShare - Add to my blog
  • مشاهده اوقات شرعی


  • اشتراک در وبلاگ


     
    زمستان 1385 - لاتینی ها
    دانش را بجویید که آن رشته میان شما و خداوند است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
  • آغاز سفر رئیس جمهورآمریکا به امریکای لاتین
    نویسنده: یکشنبه 85/12/20 ساعت 8:32 ص

    نویسنده :  ت - بختیاری

    جورج بوش رئیس جمهوری آمریکا امروز درحالی وارد برزیل بزرگترین کشور منطقه آمریکای لاتین می شود که اکثر شهرهای این کشور و دیگر کشورهای آمریکای لاتین شاهد تظاهرات ضد بوش هستند. مردم برزیل ازچند روز قبل تظاهرات ضد آمریکایی را آغاز کرده اند. درمکزیک، گواتمالا ، اوروگوئه ، ونزوئلا ، بولیوی و آرژانتین نیز تظاهرات مشابهی برگزار شد . رییس جمهوری آمریکا قصد دارد پس از برزیل به ‌مکزیک ، گواتمالا، اوروگوئه و هندوراس سفر کند. به اعتقاد کارشناسان سیاسی ،‌سفر جورج بوش به آمریکای لاتین به منظور دستیابی به اهداف متعدد اقتصادی و سیاسی انجام می شود . از زمان انتشار دکترین جیمز مونروئه در سال 1823 میلادی، آمریکایی ها حق دخالت در کشورهای آمریکای لاتین را برای خود محفوظ می دانستند . اما جنایت هایی که آمریکا در طول دو قرن گذشته علیه مردم این منطقه مرتکب شد ، زمینه نفرت مردم منطقه از آمریکا را فراهم کرده است . از زمان انقلاب کوبا و رشد جریانهای استقلال طلبانه در آمریکای لاتین ، دولت آمریکا خطر کاهش نفوذ خود را در این منطقه احساس کرده است . به همین دلیل سرکوب جنبش های آزادیخواهانه در آمریکای لاتین همواره در دستور کار مقامات آمریکایی قرار داشته است . انقلاب کوبا به الگویی برای مردم آمریکای لاتین تبدیل شد . به همین دلیل آمریکا برای از بین بردن ریشه های انقلاب ،‌اقدامات خصمانه ای علیه دولت کوبا انجام داد ، اما دولت انقلابی کوبا با حمایت مردم این کشور توطئه های آمریکا را خنثی کرد . پیروزی سالوادور آلنده دردهه هفتاد قرن بیستم در شیلی آمریکایی ها را درسرکوب این حرکتها مصمم تر کرد . با کودتا علیه سالوادور آلنده و روی کار آوردن پینوشه ، پیشروی موج آزادیخواهی در منطقه آمریکای لاتین تا حدودی کند شد ، اما آمریکا هرگز نتوانست آن را ‌ریشه کن کند . حتی جنایاتی چون عملیات کندور و جنگ کثیف در آرژانتین و ترور آزادیخواهان نتوانست جنبش سیاسی مردمی را درآمریکای لاتین نابود کند . پس از حوادث 11 سپتامبر و توجه آمریکا به آن سوی قاره و به راه انداختن جنگ علیه تروریسم، جنبش چپ جدید که با پیروزی هوگوچاوز در انتخابات ریاست جمهوری سال 1998 آغاز شده بود، توسعه یافت . تا سال 2006 بیش از دو سوم منطقه آمریکای لاتین تحت تاثیر این جنبش بود . اکنون جورج بوش قصد دارد با سفر به دو کشور اوروگوئه و برزیل که منتسب به چپ جدید هستند ، این مسیر را به انحراف بکشاند. جورج بوش در سفر به آمریکای لاتین در راستای نیل به اهداف اقتصادی خود درصدد جلب حمایت برزیل و اوروگوئه ، دو کشورمهم بازار اقتصادی آمریکای جنوبی مرکوسور، ازطرح تجارت آزاد قاره آمریکاست . با توجه به همگرایی نسبی میان اعضای مرکوسور ، این اتحادیه درحال حاضر به بزرگترین مانع اجرایی شدن طرح تجارت آزاد قاره آمریکا تبدیل شده است. جورج بوش دراین سفر قصد دارد با اعطای برخی امتیازات به برزیل و اوروگوئه این اتحادیه را نیز همانند اتحادیه جامعه ملل آند به یک اتحادیه پیرامونی تبدیل کند. اما با توجه به تظاهرات خیابانی گسترده و رشد نارضایتی مردمی در آمریکای لاتین علیه دولت آمریکا، به نظر نمی رسد که جورج بوش در این سفر به موفقیتی دست یابد. 


  • سفرچاوز به آرژانتین
    نویسنده: یکشنبه 85/12/20 ساعت 8:30 ص

    هوگوچاوز رئیس جمهوی ونزوئلا در بوئنوس آیرس پایتخت آرژانتین با نستور کریشنر رئیس جمهوری این کشور دیدار کرد . در این دیدار سران دو کشور یازده توافقنامه همکاری دو جانبه در زمینه های اقتصادی و بازرگانی امضاء کردند. تاکید برایجاد سازمان بین المللی کشورهای صادر کننده گاز طبیعی جهان شبیه به سازمان اوپک ازجمله مهمترین محورهای مذاکرات سران آرژانتین و ونزوئلا بود .این توافق پاسخی آشکاربه تلاش بوش برای جلب موافقتایجاد سازمان بین المللی کشورهای تولید کننده الکل چوپ یا اتانول است . دراین دیدار هوگوچاوز تاکید کرد . درحالی که تولید حجم انبوه الکل چوب بامشکلات و آسیبهای اقتصادی ،اجتماعی و زیست محیطی همراه است.ازپیشنهاد تشکیل سازمان کشورهای صادرکننده گاز ، ایوومورالس رئیس جمهوری بولیوی نیز حمایت کرده است . بسیاری از کشورهای درحال توسعه از جمله کشورهای آمریکای جنوبی از ذخایر عظیم گاز طبیعی برخوردارند . به این ترتیب آنها می توانند با ایجاد سازمان کشورهای صادر کننده گاز طبیعی نقشی موثر و تعیین کننده در بازار آینده انرژی داشته باشند . آرژانتین در حال حاضر یکی از قطبهای اصلی صنعتی و کشاورزی در منطقه ‌آمریکای جنوبی به شمار می روند و درزمینه انرژی اتمی به پیشرفتهای قابل توجهی دست یافته است . این کشور در سالهای اخیر با مشکلات اقتصادی بسیار حادی روبرو شده و دراین زمینه از کمکهای اقتصادی ونزوئلا برخوردار شد. هوگوچاوز در سفر به آرژانتین بار دیگر بر تقویت همگرایی سیاسی و اقتصادی بین کشورهای آمریکای لاتین تاکید کرد . ونزوئلا و آرژانتین دو عضو بازار اقتصادی آمریکای جنوبی موسوم به مرکوسور هستند . نستور کریشنر از زمان پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سعی کرده است تا روابط خود با کشورهای آمریکای لاتین بویژه ونزوئلا و برزیل را افزایش دهد . البته ونزوئلا نیز با توجه به دارا بودن منابع عظیم نفتی سعی می کند از این امتیاز برای تقویت همکاریها و همگرایی بیشتر بین کشورهای منطقه آمریکای لاتین علیه سیاستهای زیاده خواهان آمریکا استفاده کند. گسترش طرح تجارت آزاد بولیواری موسوم به آلبا نیز از اهداف سفر هوگوچاوز ، آرژانتین می باشد . کوبا ،ونزوئلا ، بولیوی ، و نیکاراگوئه در حال حاضر از امضاء کنندگان این طرح هستند . اکوادور نیز قصد دارد در سال جاری به این اتحادیه بپیوندد .طرح آلبا اولین بار در سال 2005 توسط ونزوئلا و برای متحد کردن کشورهای منطقه آمریکای جنوبی مطرح شد . از مهمترین اهداف این طرح خنثی کردن تلاشهای آمریکا در چارچوب طرح تجارت آزاد قاره آمریکا برای سلطه بر بازار کشورهای منطقه است . به نظر می رسد با توجه به افزایش احساسات ضد آمریکایی درآمریکای لاتین طرحهای هوگوچاوز برای کاهش نفوذ اقتصادی و سیاسی آمریکا در منطقه با موفقیت روبرو شود.بویژه آنکه طرح هوگوچاوز همان امری است که صدها میلیون نفر از مردم آمریکای لاتین خواستار آن هستند .

     


  • اکوادور
    نویسنده: شنبه 85/11/21 ساعت 10:0 ع

    اکوادور:  آمریکا ستیزی دیگر - خلاصه مقاله ای از خودم
    جمهوری اکوادور کشوری در امتداد خط استوا و در شمال غرب قاره آمریکای جنوبی است که از شمال با کشور کلمبیا، از جنوب و شرق با پرو و از غرب به اقیانوس آرام محدود می‌شود. جغرافیای طبیعی کشور اکوادور متاثر از کوههای آند و رودهای منشعب از آن و نیز منطقه ساحلی در غرب این کشور است.
    جمهوری اکوادور  که تا قرن نوزدهم مستعمره اسپانیا بود،بعد از فروپاشی کلمبیای بزرگ در سال ‪ ۱۸۳۰بوجود آمد. مردم  این کشور اسپانیایی زبان و کاتولیک مذهب هستند و90درصد جمعیت سیزده و نیم میلیون نفری ان ، سرخپوست و یا دورگه هستند.
    شهر 500 ساله کیتو پایتخت  و بزرگتریت شهر اکوادور است .  در سال های اخیر مسلمانان از برخی از کشورهای خاورمیانه به این کشور وارد شدند و در مناطق ساحلی آن زندگی می کنند.
    نظام سیاسی کشور اکوادور جمهوری است که درآن چند حزب در چارچوب قانون اساسی که در سال ‪ ۱۹۷۹تصویب شده است با یکدیگر رقابت می‌ کنند.  ریاست قوه مجریه با رییس جمهوری است که برای مدت چهار سال انتخاب می شود و نمی‌تواند بلافاصله برای یک دوره چهار ساله دیگر انتخاب گردد.
    گوستاو نوبوآ ، لوسیو گوتیرز ، آلفرد پالاسیو به ترتیب پیش از  رافائل کوررآ ، رییس جمهوری جدید این کشور، عهده‌دار این سمت بوده‌اند.
    از نظر اقتصادی کشاورزی بخش عمده‌ای از فعالیت مردم اکوادور است و موز کاکائو، قهوه ، چوب و میگو بخش عمده‌ای از اقلام صادراتی این کشور را شامل می‌شود.
    ساختار اقتصادی اکوادور به دنبال کشف نفت در دهه هفتاد دچار دگرگونی شد و به مهمترین اقلام صادراتی این کشور  تبدیل شد و درآمدهای حاصل از آن نیز تاثیر خود را بر سایر بخشها  از جمله افزایش هزینه‌های دولت و افزایش جذب نیروهای دولتی بر جای گذاشت.
    رافائل کوررا  در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری  اکوادور که  نیمه اکتبر 2006 برگزار شد، از رقیب خود یعنی آلوارو نوبوآ عقبتر بود اما در دور دوم که پنجم آذرماه برگزار شد، با اکثریت آرا در برابر این  سرمایه دار معروف و وابسته به کاخ سفید و سلطان موز این کشور به پیروزی رسید.
    در این رقابت سیاسی بومی های اکوادور که  حدود 40 درصد جمعیت این کشور  را تشکیل می دهند در انتخابات نقش مهمی را بازی کردند.  
    بر اساس‌ اعلام‌ شورای‌ عالی‌ انتخابات‌ اکوادور با شمارش 97‌ درصد آرای انتخابات ریاست جمهوری اکوادور ، ‌ کوررا با کسب‌ ‌57‌ درصد آرا‌ به عنوان  رئیس‌ جمهور منتخب‌ اکوادور  انتخاب شد و در 25 دیماه رسما" قدرت را  به دست گرفت.
    به اعتقاد کارشناسان سیاسی ،کوررا قصد دارد با الگو گرفتن از ونزوئلا به سمت تشکیل یک نظام مردمی پیش رود تا اقشار محروم و متوسط جامعه نیز بتوانند سهمی در نظام سیاسی و اقتصادی کشورشان داشته باشند.
    کوررآ همچنین  درصدد است از طریق اصلاح قانون اساسی نقش برخی از احزاب سنتی در ساختار سیاسی را تعدیل کند وبا افزایش سهم دولت در بهره برداری از منابع طبیعی از جمله نفت و  ملی کردن صنایع نفت و گاز،  اعتبار خود را  در میان مردم اکوادور افزایش دهد.
    کوررآ همچنین باتاکید بر لزوم‌ تقویت‌ بازارها و اتحادیه‌ های‌ منطقه‌ای  مانند مرکوسور و جامعه‌ ملتهای‌ آمریکای‌ لا‌تین‌ (آلبا) اعلام کرد‌: قرارداد تجارت آزاد  را که طراح و حامی آن آمریکا است، امضاء نخواهد کرد.
    اکوادور سال۱۹۹۲از اوپک خارج شد اما کوررا  در مبارزات انتخاباتی خود تاکید کرد: به اوپک می‌پیوندیم چرا که کشورهای صادر کننده نفت تنها با همگرایی خود می‌ توانند باقی بمانند.
    اکوادور همواره‌ درصدد گسترش‌ روابط با کشورهای‌ مستقل که  اصل‌ احترام‌ متقابل‌ و دخالت‌ نکردن در امور داخلی کشورهای دیگر را رعایت‌ می‌ کنند، بوده است .از طرفی جنبش های سیاسی نوین در آمریکای لاتین دیگر گرایشی به مکاتب چپ سنتی ندارند بلکه در بیشتر مواقع برای نزدیک شدن به مردم و پیگیری حقوق از دست رفته  آنان به تفکرات مذهبی گرایش دارند.
    رییس جمهوری اسلامی ایران در پیام تبریک خود به کوررا به مناسبت انتخاب وی به ریاست جمهوری اکوادور اظهارداشت: اتکا به قدرت الهی، موجب به بارنشستن جوانه‌های عدالتخواهی و آزادگی،بویژه در آمریکای لاتین شده و نظامهای متکی برسلطه شیاطین و بردگی نوین دراسارت نظام سرمایه محور آمریکایی را در هم شکسته است.

     


  • برزیل
    نویسنده: شنبه 85/11/21 ساعت 9:55 ع

    خلاصه یک مقاله از خودم

    کشور برزیل با وسعت حدود 8514215 میلیون کیلومتر مربع ، 7367 کیلومتر خط ساحلی و 15735 کیلومتر (حدود 8000 مایل) مرز مشترک با تمام کشورهای آمریکای جنوبی به جز اکوادور و شیلی دارد و به عنوان پنجمین کشور جهان در نیمکره غربی، در قاره امریکای جنوبی و در کنار اقیانوس اطلس واقع شده است و خط استوا از شمال آن می گذرد. 
     برزیل با 186 میلیون ساکن (در 2005) و حوزه سرزمینی وسیع، تنها کمی کوچک‌تر از آمریکاست اگر آلاسکا نیز به آن افزوده شود.                  
    ویژگیهای جغرافیایی برزیل با وجود رودخانه های وسیعی مثل آمازون در این کشور و وجود جلگه های سرسبز و جنگلهای وسیع ،بکر و دست نیافتنی که هنوز بسیاری از قسمتهای آن کشف نشده است موقعیت منحصر به فرد از نظر منابع طبیعی به این کشور بخشیده است.
    حکومت این کشور جمهوری فدرال است و در آخرین تغییرات قوه مقننه از یک مجلس نمایندگان با 513 عضو به مدت 4 سال و یک مجلس سنا با 81 عضو به مدت 8 سال تشکیل شده است.پایتخت این کشور شهر برازیلیا  و مردم کاتولیک مذهب آن به زبان پرتغالی حرف می زنند.
    برزیل در قرون پیش بوسیله اقوام مختلف سرخپوستان مسکونی بوده، با اینحال تمدن درخشانی نظیر مایا  یا اینکا ها در آن وجود نداشته است.  برزیل نه تنها بزرگ ترین کشور آمریکای جنوبی است، بلکه دارایی سریع ترین رشد اقتصادی در این منطقه نیز هست، که این کشور را به یک قدرت کشاورزی و صنعتی تبدیل کرده است .
    درون این سرزمین وسیع، منابع گاز، زمین‌های کشاورزی حاصلخیز، مزارع قهوه ، منابع عظیم آهن و منابع معدنی فلزی، اورانیوم، نفت و منابع بی‌شمار آبی وجود دارد که پشتوانه مالی خوبی برای دولت های این سرزمین بوده است .
    لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا، سیاستمدار متمایل به سوسیالیسم که در برزیل به «لولا» معروف است در انتخابات مهرماه 1381(اکتبر 2002) با 61 درصد آراء  هنریک کاردوسو ، رقیب انتخاباتی خود را شکست داد  و رئیس جمهور برزیل شد و نخستین دور کار خود را یازدهم دی ماه 1381 (یک ژانویه 2003 ) آغاز کرد و گفت که برزیلی ها در یک تنگنای خطرناک اقتصادی ــ اجتماعی و اخلاقیات قرار گرفته اند و برای نجات آنان از این ورطه باید دلیرانه و بدون ترس و با شتاب عمل کرد.
    وی که قبلا یک کارگر فلزکار بود گفت که در پیمودن راههای سوسیالیستی احتیاط خواهد کرد
    داسیلوا در انتخابات ریاست جمهوری 2006 این کشور مجددا شرکت کرد و  جرالدو آلکمین  را شکست داد.
    پیروزی لولا در برزیل موج سیاسی تازه ای در آمریکای لاتین از گروههای سیاسی است که شعار محوری آنها در انتخابات آمریکای جنوبی تاکید بر ارزشهای فرهنگی وبومی منطقه ای برای ایستادگی در مقابل نفوذ وتهاجم فرهنکی وسیاسی غربی در این منطقه است.
    رییس‌ جمهور برزیل‌ گفته است : در دومین‌ دوره‌ آغاز ریاست‌ جمهوری‌ خود ‌، حجم‌ مبادلات‌ تجاری‌ و اقتصادی‌ برزیل  را با کشورهای‌ امریکای‌ لاتین‌ به‌ ویژه‌ کشورهای‌ عضو سازمان‌ تجاری‌، اقتصادی‌ مرکوسور تا‌ بیش‌ از 60‌درصد افزایش خواهد داد.
    برزیل‌ پس‌ ازبرگزاری دور دوم انتخابات‌ ریاست‌ جمهوری‌ این کشور که در آن دوباره داسیلوا به پیروزی رسید، اعلام کرد
    برنامه های توسعه اجتماعی و سیاسی کشور را سرعت خواهد بخشید.
    دولت برزیل همچنین به این نکته تاکید کرد که برنامه‌ هسته‌ ای‌ این کشور نیز از سرگرفته خواهد شد.
    برزیل برای به دست آوردن فناوری  هسته ای در سال1953 میلادی با آلمان وارد مذاکره شد اما آمریکا مخالفت کرد . ولی  در نهایت یک  موافقتنامه همکاری هسته ای را در سال 1955 میلادی با آمریکا  امضا و سپس آرژانتین نیز به آنها پیوست .
     در 18 جولای سال 1991 میلادی، روسای جمهور برزیل و آرژانتین، معاهده دو جانبه ای را  امضا کردند که اجازه بازرسی های متقابل از تجهیزات هسته ای این دو کشور را فراهم می کرد و زمینه تأسیس کمیسیون محاسبه و کنترل آرژانتین و برزیل (ای .بی . سی . سی) را برای عملی کردن معاهده بازرسی متقابل به وجود آورد.
    برزیل‌ در نیم‌ قرن‌ تلاش‌ های‌ خود در زمینه‌ انرژی‌ هسته‌ ای‌ توانسته‌ است‌ دو راکتور اتمی‌ مشهور به‌ آنگارای‌ یک‌ و دو را طراحی‌ و تولید کند‌.                                                      

    در حال‌ حاضر این‌ دو راکتور که‌ در ایالت‌ ریو دوژانیرو فعال‌ هستند،  چهار درصد انرژی‌ الکتریکی‌ مورد نیاز این‌ کشور را تامین‌ می‌ کنند. علاوه‌ بر این‌ ، برزیل‌ در حال‌ ساخت‌ سومین‌ راکتور اتمی‌ خود بوده‌ و منابع موثق‌ از ساخت‌ یک‌ زیردریایی‌ اتمی‌ در برزیل‌ نیز خبر می‌ دهند‌.
    همچنین این‌ کشور به تازگی چرخه‌ کامل‌ سوخت‌ یعنی‌ تولید اورانیوم‌ غنی‌ شده‌ تا سه‌ و نیم‌ درصد را درتاسیسات‌ هسته ای خود آغاز کرد‌ه است .
     با وجود تمام این مسایل و در حالی که بنا به اعلام رسانه های غربی برنامه غنی سازی اورانیوم برزیل و بی میلی این کشور برای اعطای دسترسی نامحدود به بازرسان اژانس بین المللی انرژی اتمی تردیدهای زیادی را برانگیخته ، قابل توجه است که امریکا اعتراضی به این برنامه هسته ای برازیلیا ندارد.
    در حالی که ایران فعالیت های تحقیقاتی خود را برای تولید سوخت هسته  ای با جنجال افرینی غرب ، به پیش می برد   برزیل امروز توانست بدون هیچ مشکلی ، برنامه‌ خود را برای‌ تولید سوخت‌ هسته ‌ای‌ آغاز کند.

     


  • ونزوئلا
    نویسنده: دوشنبه 85/11/16 ساعت 9:22 ع

     جمهوری بولیواری ونزوئلا  (خلاصه )

    ونزوئلا ششمین کشور آمریکای جنوبی و یکی از ثروتمندترین کشورهای این منطقه است که از غرب با کلمبیا ، از شرق با گویان و ازجنوب با برزیل و از شمال با دریای کارائیب هم مرز است . 

     این کشور با بیش از 912 هزار کیلومتر مربع مساحت و افزون بر 26 میلیون نفر جمعیت در تاریخ پنجم جولای سال 1811 میلادی موفق به کسب استقلال از اسپانیا شد.

     مردم اسپانیولی زبان ونزوئلا از تیره های نژادی اسپانیولی ، ایتالیایی ، پرتغالی ، عرب ، آلمانی و آفریقایی هستند و 96 درصد از آنان کاتولیک و دو درصد پروتستان هستند.  

    این کشور دارای 23 ایالت است و ایالت آمازون یکی از بزرگ ترین آنهاست . کاراکاس پایتخت و از دیگر شهرهای مهم آن می توان ماراکایبو ، والنسیا و ماراکی نام برد. در این کشور فعالیت ها و خدمات نفتی مهمترین صنعت است و اکثر شرکت های خارجی منطقه نیز به فعالیتهایی مرتبط با نفت مشغولند.

    بطور کلی ازصنایع ونزوئلا می توان به نفت خام ، آهن ، استیل، آلومینیوم، ماهیگیری ،کشاورزی و گردشگری اشاره کرد. ونزوئلا پنجمین صادرکننده نفت خام و سومین تولیدکننده اوپک است و ازنظر ذخایر گاز رتبه هشتم را در جهان به خود اختصاص داده است .

    در فوریه 1992 میلادی سربازان ارتش ونزوئلا به رهبری سروان هوگو چاوز از افسران نیروهای چترباز،برای سرنگونی حکومت فاسد ونزوئلا به یک قیام ناموفق دست زدند اما کودتا شکست خورد و چاوز روانه زندان شد .

     چاوز پس از دو سال بر اثر فشارافکار عمومی آزاد شد و به فعالیت سیاسی روی آورد. درکودتای دوم چاوز و مقامات دولتش بازداشت و در پایگاه نظامی فویرته تیونا زندانی شدند.

     کودتاچی ها رییس سندیکای کارفرمایان «پدرو کارمونا» را به عنوان رییس جمهور موقت اعلام کردند.  جشن پیروزی کودتاچیان در کاخ ریاست جمهوری به زودی با تظاهرات مردم بهم ریخت. عمرحکومت کودتا بیش از 48 ساعت در درازا نکشیدو چاوز به قدرت برگشت.    

    بعد از شکست کودتا و اعتصابات عمومی، مخالفان به راههای حقوقی و سیاسی روی آوردند و با جمع کردن امضا خواستار برگزاری رفراندوم برای ادامه ریاست جمهوری چاوز شدند.

    دولت بعد از کشاکش زیاد، برگزاری همه پرسی را پذیرفت. اما اپوزیسیون با وجود اینکه دو روزنامه و چندین شبکه رادیو و تلویزیونی در اختیار داشت، نتوانست بر چاوز پیروز شود  .

    هوگو چاوز در آغاز سال 1999 میلادی به عنوان رییس جمهور ونزوئلا « انقلاب بولیواری» اعلام کرد.

    چاوز بار دیگر در دوازدهم اذرماه امسال به مصاف انتخاباتی با رقیب سرمایه دار خود مانوئل روسالس که رهبری حزب سوسیال دموکرات ونزوئلا را به عهده دارد، رفت .

    چاوز در انتخابات موفق شد هشت ممیز شصت و دو دهم ممیز درصد آرا یعنی هفت میلیون‌و یکصد هزار رای‌از یازده‌میلیون‌رای‌را بدست‌آورد وبار دیگر به‌عنوان‌رییس‌جمهور ونزوئلا معرفی‌شود. ‌

    به‌این‌ترتیب‌رئیس‌جمهور ونزوئلا که‌در‌هشت‌سال‌حضور در صحنه‌سیاسی‌ ونزوئلا تحولاتی‌اساسی‌در این‌کشور و منطقه‌ایجاد کرده‌است‌، دوره‌تازه ‌شش ‌ساله‌ریاست‌جمهوری‌را آغاز کرد.

    ایجاد یک آمریکای لاتین یکپارچه و متحد ، ازجمله دغدغه های هوگو چاوز است . به همین منظور وی تلاش می کند با گسترش همکاریهای اقتصادی و سیاسی با کشورهای آمریکای لاتین ، نفوذ شرکتهای چند ملیتی را در این منطقه کاهش دهد . هوگو چاوز به همراه دیگر رهبران مخالف آمریکا در آمریکای لاتین می کوشد از وابستگی اقتصادی و سیاسی آمریکای لاتین به کشورهای صنعتی بکاهد.

    هوگو چاوز بعد از رسیدن به قدرت به یک سلسله اقدامات برای تامین اجتماعی دست زد. از جمله گسترش شبکه آموزش و بهداشت و اعطای حقوق فرهنگی به اقلیتها.

    80 در صد مردم ونزوئلا قبل از روی کار آمدن چاوز در فقر مطلق بسر می بردند و بخش اعظم معادن و صنایع تحت مالکیت بیگانگان بود و زمین های کشاورزی نیزعمدتا در مالکیت زمینداران بزرگ قرار داشت و اغلب زیر کشت نمی رفت.

    صدها هزار کودک ونزوئلایی نمی توانستند به علل اجتماعی به مدرسه بروند و خواندن و نوشتن یاد بگیرند اما چاوز زمین ها را زمینداران بزرگ گرفت و در اختیار دهقانان بی زمین گذاشت، معادن و صنعت نفت را ملی کرد و با طرح یک برنامهً آموزشی وسیع هزاران مدرسه را برای بیش از یک میلیون کودک ونزوئلایی ساخت. تاسیس مراکز پزشکی متعدد نیز میزان مرگ و میر کودکان را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

    نتیجه اصلاحات چاوز و افزایش درآمد های دولت ونزوئلا از محل فروش نفت، طبق گزارش موسسه ملی آمار این کشور در سال ۲۰۰۴ رشد اقتصادی ونزوئلا را به رقم بی سابقه ۱۷.۵ درصد رساند.

    در همین دوره نرخ بیکاری نیز از ۱۴.۵ درصد به ۱۱ درصد رسید و جمهوری بولیواری ونزوئلا در سطح جهانی جلب توجه کرد.

    ایران و ونزوئلا به عنوان دو عضو فعال سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک ازکاهش تولید نفت اوپک به منظور جلوگیری از کاهش قیمت نفت نیز حمایت کرده اند.

    ونزوئلا هشتمین کشور تولید کننده نفت جهان است و روزانه 5/1میلیون بشکه نفت به آمریکا صادر می کند.

    هوگو چاوز از مشارکت ایران در طرحهای مختلف این کشور از جمله ،تراکتور سازی ، خودروسازی ،صنایع و معادن ، پتروشیمی ،صنایع تبدیلی کشاورزی ، کمکهای فنی و مهندسی شدیدا استقبال کرده است و پیشرفتهای کنونی و آینده کشورش را مرهون حمایت ها و مشارکت ایران دانسته است .

     

     

     


  • انقلاب در کوبا -
    نویسنده: شنبه 85/11/14 ساعت 4:8 ع

     انقلاب کوبا  (خلاصه) کشور کوبا  با  وسعتی در حدود  000/200/11 کیلومتر مربع به صورت مجمع الجزایری در دریای کارائیب و آبهای غربی اقیانوس اطلس واقع شده است و در حدود 11میلیون نفر جمعیت دارد.

    پایتخت کوبا شهر هاوانا است و بیشتر جمعیت  این کشور  در این شهر زندگی می کنند.

    کشاورزی در کوبا رونق خاصی دارد واین کشور یکی از بزرگترین تولید کنندگان نیشکردر سطح جهان است.

    این کشورٍ اسپانیولی زبان و کاتولیک مذهب از اواخر قرن نوزدهم و با شکل گرفتن دکترین مونروئه در سیاست خارجی آمریکا که منطقه آمریکای لاتین را به عنوان حیاط خلوت آمریکا می دانست ، به عنوان نقطه ای استراتژیک برای کاخ سفید بوده  و هست .

    در سال  1903  آمریکا  اصلاحاتی را در قانون اساسی کوبا وارد کرد که بر اساس ان امریکا حق مداخله در کوبا را پیدا می کرد.

    بعد از پایان جنگ جهانی دوم نیز هدف اصلی سیاستمداران آمریکایی حمایت از حکومت های فاسد و دیکتاتوری بود که حافظ منافع آمریکا در این منطقه باشند و در راستای این  سیاست  حکومت  ،  فولخٍنسیو باتیستا ،  رییس جمهور دیکتاتور کوبا با پشتیبانی آمریکا تا سال 1959میلادی در کوبا حکومت  کرد.

    کاسترو در سال ۱۹۵۳ تنها با ۱۱۳ نیرو مسلح یکى از بزرگترین پادگان‌هاى رژیم دیکتاتورى باتیستا حمله کرد اما دستگیر و زندانی شد وی پس از آزادی ، همراه دیگر دوستانش به مکزیک تبعید شد و در مدت اقامت در مکزیک حدود 80 نفر از کوبایی‌های مخالف باتسیتا را آموزش داد و در همانجا بود که با  ارنستو چه گوارا آشنا شد.

    دکتر  ارنستو رافائل گوارا دلاسرنا ملقب به چه گوارا   از رهبران  جنگهای چریکی کوبا  بود که بعدها برای ایجاد انقلاب‌‏هایی مشابه از پیکره دولت انقلابی کوبا جدا شد و به جمهوری دموکراتیک کنگو و سپس به بولیوی سفرکرد و سرانجام  درهشتم اکتبر سال 1967طی عملیاتی که عوامل سازمان سیا آن را طرح‌ریزی کرده بودند ، دستگیر و اعدام  شد.

    چه گوارا مبارزی جهان وطن بود که بعد از مرگش به سمبل مقاومت در برابر نظام سرمایه داری و نماد شورش و اعتراض مبدل شد.

    انقلابیون کوبا به رهبری کاسترو در آبان ماه 1335 خورشیدی با قایقی به نام  گرانما در سواحل کوبا پیاده شدند،هنگام ورود انقلابیون ،  نیروهای ارتش باتسیتا در جنگی نابرابر 78 تن از آنها را کشتند و تنها 12 نفر از جمله کاسترو، برادرش رائول، چه گوارا و کامیلو که از رهبران جنبش ضد دیکتاتوری بودند به همراه چند تن دیگر به جنگل‌های کوهستان  سیرا مائسترا  پناه بردند و جنگ پارتیزانی خود را از آنجا آغاز کردند

     در دی ماه سال 1337 و در پی جنگی سخت که میان نیروهای انقلابی و ارتش باتسیتا در گرفت باتسیتا به دومینیکن فرار کردو کاسترو و نیروهایش فاتحانه وارد هاوانا شدند .

    به قدرت رسیدن چاوز در ونزوئلا ، لولا در برزیل ، باشلت در شیلی، مورالس در بولیوی ، اورتگا در نیکاراگوئه و رافائل کوررا در اکوادور  بیانگر تاثیر مهم جنبش سیاسی کاسترو در آمریکای لاتین است .

     فیدل اخیرا تمامی اختیاراتش را به علت بیماری به مرد شماره دو و جانشین احتمالی اش رائول کاسترو ۷۵ساله محول کرد.

    رائول برادر کوچکتر فیدل کاسترو است و از زمانی که این دو برادر در دهه ۱۹۴۰ میلادی از مدرسه اخراج شدند، رائول در زندان، تبعید، زندگی در کوهستان و حتی در رٲس قدرت در کنار فیدل بوده است .

    رائول کاسترو به عنوان فرمانده نیروهای مسلح کوبا، نقش مهمی در برقراری روابط نظامی قوی کوبا با شوروی سابق داشت و از بازیگران مهم بحران موشکی کوبا در سال ۱۹۶۲ میلادی بود.

    کاسترو نه تنها برای مردم کشور خود، بلکه برای مردم دیگر کشورهای منطقه آمریکای لاتین و حتی آزادیخواهان جهان یک چهره دوست داشتنی، قابل احترام است.به عبارتی می توان گفت رمز پیروزی و پایداری کوبا پیوند ناگسستنی مردم و رهبری آن است.

     

    چند کلیپ از چه گوارا و انقلاب کوبا

     

    http://www.youtube.com/watch?v=SynVFM_6ezk

     

    http://www.youtube.com/watch?v=_Q7Bx0gq5eU

     

    http://www.youtube.com/watch?v=TiTbOAyAEcE

     

    http://www.youtube.com/watch?v=HjR4miGOqE8

     

    http://www.youtube.com/watch?v=0nSCDwSvInc

     

    http://www.youtube.com/watch?v=_Q7Bx0gq5eU

     

    http://www.youtube.com/watch?v=oqWAzJZFpaI

     

    http://www.youtube.com/watch?v=5vQfw--NYuw

     

    http://www.youtube.com/watch?v=oqWAzJZFpaI

     

    http://www.youtube.com/watch?v=X9MV6CvDz3A

     

    http://www.youtube.com/watch?v=YHw3-NNs-9s

     

    http://www.youtube.com/watch?v=JraKdl34olY

     

    http://www.youtube.com/watch?v=CwTBCvb_4zo

     

    http://www.youtube.com/watch?v=iZF8ZKvDlU0

     

    http://www.youtube.com/watch?v=1jRHcVeIZqk

     

    http://www.youtube.com/watch?v=B_Q3EHf0ajI

     

     


  • پیشگفتار
    نویسنده: شنبه 85/10/23 ساعت 6:13 ع

     

     

    کشورهای آرژانتین، برزیل ، بولیوی، شیلی ، کلمبیا ، کاستاریکا، جمهوری دومینیکن، اکوادور، السالوادور، گواتمالا، گویان، هندوراس ، مکزیک ، نیکاراگوئه، پاناما، پاراگوئه ، پرو ، اروگوئه و ونزوئلا منطقه آمریکای جنوبی و یا به عبارتی آمریکای لاتین را تشکیل می دهند. 

     هم اکنون لاتینی ها در تلاش برای همگرایی هستند و سعی من  اینست که در این وبلاگ ، تحولات مهم منطقه آمریکای لاتین و  ارتباطات سیاسی و فرهنگی لاتینی ها با جمهوری اسلامی ایران را  مدنظر قرار دهم چرا که مفاهیم  چون عدالتخواهی ،فقر ستیزی و استکبار ستیزی در این کشورها  شکل ساختاری به خود گرفته و این همان  اصولی  است که  شالوده دکترین نظام جمهوری اسلامی  ایران  را تشکیل می دهد.

    در این وبلاگ شما بیشتر شاهد  واکاوی تحولات سیاسی منطقه  آمریکای لاتین ، مقالات سیاسی درخصوص این حوزه و حتی الامکان  تشریح تخصصی  ژئوپلیتیک آمریکای لاتین خواهیدبود. 

    پیشاپیش ازانتقادات سازنده شما در این زمینه استقبال می کنم .

              باتشکر :  علی وطن خواه  – کارشناس ارشد علوم سیاسی