سفارش تبلیغ
صبا ویژن
جستجو:
آغاز وبلاگ
مدیریت
ایمیل من
معرفی بیشتر
پارسی یار

مجموع بازدیدهای وبلاگ: 18386
تعداد بازدید امروز: 2
تعداد بازدید دیروز: 4
  • درباره من


    عواقب ناگوار بدهکاری میلیاردی آرژانتین - بازتاب - لاتینی ها

  • لوگوی من


  • پیوندها


    مقاله من در جام جم
    مقاله بادهای چپ درآمریکای لاتین
    صفحه آمریکای لاتین
    آموزش زبان اسپانیایی
    وبلاگی در حوزه لاتینی ها
    مقاله لوموند دیپلماتیک
    زنده باد برزیل
    روابط ایران وآمریکای لاتین
    مقاله چامسکی
    چرخش به چپ
    چپگرایی نو در آمریکای لاتین
    ویکی پیدیا - آمریکای لاتین
    آمریکای لاتین -اخبار-انگلیسی
    آژانس های خبری آمریکای لاتین
    روزنامه های آمریکای لاتین
    روزنامه های لاتینی
    مقاله ای درباره برزیل - لوموند
    مقاله ای درباره السالوادور
    مقاله ای درباره شیلی
    انقلاب بولیواری درونزوئلا
    نگرشی چپ درباره ونزوئلا
    نگرشی راست به ونزوئلا
    This album is powered by BubbleShare - Add to my blog
  • مشاهده اوقات شرعی


  • اشتراک در وبلاگ


     
    عواقب ناگوار بدهکاری میلیاردی آرژانتین - بازتاب - لاتینی ها
    زن همه‏اش بدى است و بدتر چیز او اینکه از او چاره نیست . [نهج البلاغه]
  • عواقب ناگوار بدهکاری میلیاردی آرژانتین - بازتاب
    نویسنده: پنج شنبه 85/10/28 ساعت 2:11 ع

    «نستور کرچنر»، رئیس‌جمهور آرژانتین، که نیاز اقتصادی کشورش و بدهی سنگین این کشور به بانک جهانی و صندوق بین‌‌المللی پول، شدیدا وی را در یک رویارویی مستقیم با ایران قرار داده است، به محض شنیدن این‌که احمدی‌نژاد قصد دارد در مراسم جشن آغاز به کار رئیس جمهور جدید اکوادور حضور یابد، صریحا این قرار و حضور خود را لغو کرد.

    به گزارش سرویس بین‌الملل «بازتاب» به نقل از «واشنگتن‌پست»، همزمان با دیدار احمدی‌نژاد از آمریکای لاتین برای تقویت پیوندهای اقتصادی و سیاسی با این منطقه، «نستور کرچنر» رئیس‌جمهور آرژانتین، همگام با دیگر رهبران منطقه حرکت نمی‌کند.

    دولت «کرچنر» تلاش‌های خود را برای تعقیب قضائی مقامات ایرانی که در بمب‌گذاری یک مرکز یهودی در سال 1994 آرژانتین دست داشته‌اند را آغاز کرده است. این کشور به تازگی قرار بازداشت 9 مقام ایرانی را صادر کرده بود که نام ‌اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس‌جمهور اسبق ایران نیز در میان آنان بود. رفسنجانی متهم به دادن دستور این حملات است که منجر به کشته شدن 85 نفر و زخمی شدن بیش از دویست نفر شد.

    تعقیب قضائی ایران به علت فساد مشهود سیستم قضائی آرژانتین و سرپوش گذاشتن‌های آنان بی‌نتیجه مانده بود. تلاش‌های اخیر نیز برای حل این پرونده در حالی صورت می‌گیرد که بیشتر کشورهای منطقه در حال توسعه روابط با ایران بوده و چند متحد منطقه‌ای آرژانتین هم از دولت احمدی‌نژاد حمایت کرده‌اند.

    رئیس‌جمهور ایران قصد دارد با «هوگو چاوز» رئیس‌جمهور ونزوئلا، «دانیل اورتگا»، رئیس‌جمهور نیکاراگوئه و «رافائل کوره‌آ» رئیس‌جمهور اکوادور، «مورالس» رئیس‌جمهور بولیوی و چند رهبر دیگر دیدار کند. بحث‌ها نیز احتمالا بر محور توسعه روابط دوجانبه مانند تقسیم تکنولوژی و ... است.

    هرچند آرژانتین روابط دوستانه خود با هر کدام از آن رهبران را حفظ کرده است، اما تبلیغات داخلی «کرچنر» مسیر متفاوتی را طی می‌کند. برای مثال او برنامه دیدار با «کوره‌آ» را که به مناسبت جشن آغاز به کار وی برگزار شده بود، پس از اطلاع از این‌که احمدی‌نژاد هم در آن مراسم حضور خواهد داشت، لغو کرد.

    ادامه رویارویی آمریکا و ایران هم مسائل را پیچیده‌تر می‌کند. عده‌ای از منتقدان مدعی هستند که دولت «کرچنر» مورد سوءاستفاده‌های دولت آمریکا قرار گرفته که می‌خواهد از آرای دادگاه آرژانتین برای شعله‌ور کردن خشم جهانی علیه ایران استفاده کند.

    «دالیا»،‌یکی از متحدان داخلی بسیار وفادار و رده بالای «کرچنر»، دو روز پس از آن‌که اعلام کرد فشارها‌ی‌ آمریکا و اسرائیل باعث تحریک بیشتر آرژانتین برای تعقیب قضائی ایران شده، مجبور شد از پست دولت خود استعفا دهد.

    برای بسیاری از مردم آرژانتین، صدور قرار بازداشت‌ها برای مقامات ایران، نوعی انتقام برای کسانی به شمار می‌رفت که علاقه زیادی به شناسایی و مجازات بمب‌گذاران داشتند.

    بمب‌گذاری‌های سال 94، دومین حمله به اهداف یهودی در آرژانتین بود. در سال 1992 هم یک بمب‌گذار انتحاری با حمله به سفارت اسرائیل در بوینوس آیرس باعث کشته شدن 29 نفر شد.

    کمی پس از انفجار مقر یهودیان آرژانتین، «کارلوس منم» رئیس‌جمهور وقت آرژانتین، افراط‌گرایان مسلمان ایرانی را مسئول آن دانست. «منم» نیز سرانجام خود مورد اتهاماتی قرار گرفت و در سال 2002، یکی از چهره‌های اطلاعاتی خارج ایران، «منم» را متهم به دریافت ده میلیون دلار رشوه برای سرپوش گذاشتن بر نقش تهران در حملات شد. «منم» به شدت این اتهامات را رد کرد، اما به وجهه او ضربه شدیدی وارد شد.

    «خووان خوزه گالیانو» قاضی پرونده نیز پس از گناهکار شناخته شدن به خاطر مدرک‌سازی و پرداخت چهارصد هزار دلار برای شهادت‌های دروغ و از بین بردن صدها ساعت نوار صوتی و دیگر مدارک، مورد اتهام و محاکمه قرار گرفت.
    پس از این قضایا، «آلبرتو نیسمن» دادستان آرژانتین، تیم ویژه‌ای را برای تحقیق در مورد بمب‌‌گذاری مرکز یهودیان تشکیل داد و در اکتبر گذشته اعلام کرد بنا بر تحقیقات مشخص شده، طرح بمب‌گذاری در جلسه‌ای در سال 1993 و در شهر مشهد به وجود آمده است و علت این طرح را عقب‌نشینی آرژانتین از حمایت از برنامه‌های اتمی ایران و تقویت روابط با آمریکا و اسرائیل عنوان کرد.

    در نوامبر هم یک قاضی آرژانتینی مدارک «نیسمن» را قابل قبول تشخیص داده و قرار بازداشت 9 نفر از مقامات ایرانی را صادر کرد.

    «نیسمن» ‌تأکید کرد، افرادی که از او به این علت انتقاد می‌کنند، به ویژه کسانی که معتقدند وی این کار را برای کمک به مقاصد سیاسی آمریکا علیه ایران کرده، سخت در اشتباهند، هرچند اضافه می‌کند، به دلیل آن‌که این مقامات در ایران هستند، جلب آنها برای ما مشکل است.

    این در حالی است که حتی «سرجیو گرین والد» رئیس انجمن دوجانبه اسرائیل و آرژانتین، می‌گوید: دست‌کم اکنون یک مقداری امید برای یافتن حقیقت بمب‌گذاری وجود دارد؛ یک چراغ کوچک می‌تواند یک محدوده تاریک را روشن کند و ما امیدواریم این روشنایی شکوفاتر شود اما این هنوز یک چراغ است.