سفارش تبلیغ
صبا ویژن
جستجو:
آغاز وبلاگ
مدیریت
ایمیل من
معرفی بیشتر
پارسی یار

مجموع بازدیدهای وبلاگ: 18412
تعداد بازدید امروز: 6
تعداد بازدید دیروز: 13
  • درباره من


    بهار 1386 - لاتینی ها

  • لوگوی من


  • پیوندها


    مقاله من در جام جم
    مقاله بادهای چپ درآمریکای لاتین
    صفحه آمریکای لاتین
    آموزش زبان اسپانیایی
    وبلاگی در حوزه لاتینی ها
    مقاله لوموند دیپلماتیک
    زنده باد برزیل
    روابط ایران وآمریکای لاتین
    مقاله چامسکی
    چرخش به چپ
    چپگرایی نو در آمریکای لاتین
    ویکی پیدیا - آمریکای لاتین
    آمریکای لاتین -اخبار-انگلیسی
    آژانس های خبری آمریکای لاتین
    روزنامه های آمریکای لاتین
    روزنامه های لاتینی
    مقاله ای درباره برزیل - لوموند
    مقاله ای درباره السالوادور
    مقاله ای درباره شیلی
    انقلاب بولیواری درونزوئلا
    نگرشی چپ درباره ونزوئلا
    نگرشی راست به ونزوئلا
    This album is powered by BubbleShare - Add to my blog
  • مشاهده اوقات شرعی


  • اشتراک در وبلاگ


     
    بهار 1386 - لاتینی ها
    با هرکه دوستی می کنید، در راه خدا دوستی کنید و با هرکه دشمنی می کنید، در راه خدا دشمنی کنید . [امام علی علیه السلام]
  • در سرزمین بولیوار - قسمت سوم
    نویسنده: یکشنبه 86/3/27 ساعت 12:16 ع

    در سرزمین بولیواری

    غلامرضا تاجیک

    آنچه که چاوز در دیدار با متکی درباره نسل جدید رهبران آمریکای لاتین صحبت کرده حاکی از چرخشی است که در سال های اخیر در منطقه علیه امپریالیسم آمریکا شکل گرفته است.

    به همین منظور برای تقویت جبهه ضدامپریالیستی در منطقه حرکت به سمت «سوسیالیسم قرن بیست و یکم» را آغاز کرده است.

    پیروزی رهبران چپ در نیکاراگوئه، بولیوی و شیلی و کمک فکری کوبا راه را برای تشکیل یک جبهه مشترک علیه آمریکا هموار کرده است. این موضوع در اجلاس اخیر سران ونزوئلا، نیکاراگوئه، شیلی، اکوادور، آرژانتین و بولیوی در کاراکاس مورد تأکید قرار گرفت.

    چاوز با دیپلماسی نفتی خود در نظر دارد کشورهای منطقه را به تشکیل اتحادیه ای شبیه اتحادیه اروپا برای قطع دست کمپانی های نفتی چند ملیتی ترغیب نماید.

    ونزوئلا تنها کشور عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) است که صاحب بیشترین ذخایر نفتی در آمریکای لاتین است و در اوپک پس از خاورمیانه ردیف دوم را دارد. چاوز در سیاست خارجی خود می خواهد با کمک به این کشورها، آنها را ترغیب کند وابستگی به شرکت های چند ملیتی را در حد امکان کاهش دهند.

    حرکت دیگر چاوز در سیاست خارجی آزاد کردن کشورهای منطقه از یوغ بانک جهانی و صندوق بین المللی پول است. خود او اخیراً اعلام کرد ونزوئلا از صندوق بین المللی پول خارج می شود.

    با توجه به تجربه تلخ آرژانتین و برزیل در پیروی از سیاست های تحمیلی صندوق بین المللی پول که این دو کشور را به بدهکارترین کشورهای جهان تبدیل کرد، انتظار می رود دیگر کشورهای این حوزه نیز به تبعیت از ونزوئلا از صندوق بین المللی پول خارج شوند.

    سیاست چاوز در کمک کشورهای منطقه برای قطع وابستگی به امپریالیسم تحت عنوان راه حل بولیواری برای آمریکای لاتین (ALBA) مطرح شده است.

    در داخل نیز هوگو چاوز در نظر دارد ونزوئلا را با پیروی از اقتصاد دولتی از کشور وابسته به یک کشور مستقل و پیشرفته تبدیل کند.

    ونزوئلا یکی از سه کشوری است که پس از فروپاشی کلمبیای بزرگ در سال 1209 هـ.ش تشکیل شد. کلمبیا و اکوادور هم از دل کلمبیای بزرگ بیرون آمدند.

    در ناحیه شمالی آمریکای جنوبی واقع شده که با دریای کارائیب، اقیانوس اطلس شمالی، برزیل کلمبیا و گویان هم مرز است.

    دارای 2800 کیلومتر خط ساحلی و آب و هوای گرم و مرطوب است. 27 میلیون نفر از گروه های قومی مختلف نظیر اسپانیایی، ایتالیایی، پرتغالی، عرب، آلمانی، آفریقایی و ساکنان محلی زندگی می کنند و حدود 2 میلیون نفر از جمعیت در کاراکاس به سر می برند.

    کشور جوانی است که 65 درصد جمعیت آن بین 15 تا 64 سال سن دارند و پنج درصد آن بالای 65 سال و 30 درصد زیر 14 سال سن دارند. نرخ رشد جمعیت 4/1 درصد است. 96 درصد از جمعیت کاتولیک هستند و طبق آمار موجود 93 درصد مردم با سوادند.

    تورم و بیکاری دو معضل اساسی ونزوئلا است و به رغم درآمد بالای نفت بیش از 40 درصد جمعیت زیر خط فقر زندگی می کنند. نرخ تورم طبق برآورد سال 2004، 4/22 درصد بود که در سال 2005 به 7/15 درصد رسید.

    ذرت، نیشکر، برنج، موز، سبزیجات، قهوه، شیر، تخم مرغ ، ماهی از تولیدات کشاورزی و نفت، سنگ معدن، فرآورده های غذایی، منسوجات، فولاد، آلومینیوم، مونتاژ خودرو بخش صنایع ونزوئلا را تشکیل می دهد.

    تولید نفت ونزوئلا 3 میلیون و 200 هزار بشکه در روز است که 500 هزار بشکه از این میزان در داخل مصرف می شود.

    نفت، بوکسیت و آلومینیوم، فولاد، مواد شیمیایی و محصولات کشاورزی از اقلام صادراتی ونزوئلاست که بیش از 55 درصد آنها به آمریکا صادر می شود. مواد خام، ماشین آلات و تجهیزات حمل و نقل اقلام وارداتی است که 8/28 درصد از آمریکا، 9/9 درصد از کلمبیا و بقیه از کشورهایی نظیر برزیل و مکزیک وارد می شود.

    در این حال و هوای اقتصادی و اجتماعی ونزوئلاست که هوگوچاوز با ایده سوسیالیستی خود می خواهد آثار 500 ساله استعمار را از چهره این کشور و بعضاً کشورهای منطقه بزداید.


  • در سرزمین بولیوار - قسمت دوم
    نویسنده: یکشنبه 86/3/27 ساعت 12:15 ع

    درسرزمین بولیوار

    غلامرضا تاجیک

    بدهی خارجی، تورم بالا، فقر بیش از حد، بیکاری و نبود بهداشت از جمله معضلات کنونی هوگو چاوز در داخل کشور است.

    به رغم داشتن درآمد بالای نفت هنوز بیش از 40درصد جمعیت 27میلیونی در فقر زندگی می کنند و از آنجا که اکثر جوان ها بیکارند و خرید و فروش اسلحه مجاز است، آنها به سرقت مسلحانه روی می آورند.

    شغل های کاذب نظیر مسافرکشی با موتور، دستفروشی، اجاره دادن تلفن موبایل و نظایر آن به وفور به چشم می خورد.

    ونزوئلا کشوری است سرسبز و تقریبا دارای دو فصل است و از پائیز و زمستان خبری نیست. مردمی خونگرم و شاد دارد که از کوچکترین فرصت خود برای شاد زیستن استفاده می کنند. فرق نمی کند فقیر و غنی به اندازه وسع خود زندگی شادی دارند.

    دولت چاوز برای تامین معاش عده ای از اقشار آسیب پذیر، مستمری وضع کرده که آنها با مراجعه به فروشگاه های مخصوص کالاهای خود را دریافت می دارند.

    مخالفان چاوز می گویند او می خواهد با ایجاد یک حزب واحد سوسیالیستی (psuv) همه گروه های کوچک را در این حزب گردهم آورد و برای این کار با مخالفت هایی روبه رو شده است.

    یکی از برنامه های چاوز بهبود وضع بهداشت در ونزوئلا با همکاری گسترده کوبا است. در حال حاضر 15 هزار پزشک کوبایی در شهرها و روستاهای دورافتاده ونزوئلا سرگرم مداوای بیماران نیازمند این کشور هستند و همزمان هزاران نفر از معلمان کوبایی نیز در این کشور فعالیت دارند. چاوز در ازای این کمک فیدل کاسترو که او را پدر می نامد، نفت ارزان در اختیار هاوانا قرار می دهد.

    نکته دیگری که در ونزوئلا جلب توجه می کند بالا بودن فرهنگ ورزش در کشور است و به همین خاطر در خیابان های کاراکاس بخشی از خیابان برای دوچرخه سواران و دوندگان و کسانی که علاقه مند به پیاده روی هستند، اختصاص یافته است.

    یکی از سیاست های کنونی رئیس جمهور ونزوئلا دولتی کردن اقتصاد کشور برپایه ایده های سوسیالیستی قرن بیست و یکم است. بخش خصوصی از قدرت کافی در این کشور برخوردار نیست به همین خاطر حضور شرکت های ایرانی در این کشور زمانی پربازده خواهد بود که بتوانند با شرکت های دولتی طرفدار چاوز قرارداد منعقد کنند.

    در فاصله اقامت ما در کاراکاس دو نمایشگاه صنعتی برگزار شد. به این دو نمایشگاه رفتم و با تعدادی از دست اندرکاران صحبت کردم. آنها می گفتند که آشنایی درستی از نحوه فعالیت بخش خصوصی و دولتی در ونزوئلا ندارند و تبلیغات گسترده ای در مورد برپایی نمایشگاه صورت نگرفته است.

    چنانچه خوب کار شود ونزوئلا می تواند به عنوان شریک استراتژیک ما در آینده تلقی شود ضمن آنکه بازارهای دیگر کشورهای منطقه پیش روی ماست و آنها به کمک های فنی و انسانی جمهوری اسلامی نیازمندند.

    سفر ما که قرار بود به چهار کشور باشد در کاراکاس خاتمه یافت و متأسفانه به رغم تلاش مسئولان تشریفات وزارت خارجه امکان تهیه بلیت برای سفر به اکوادور، نیکاراگوئه و کوبا فراهم نشد و فقط وزیر خارجه به همراه 6 نفر دیگر به نیکاراگوئه و سپس کوبا رفت و از هاوانا مستقیم به تهران بازگشت. و باقیمانده هیئت اعزامی هم از کاراکاس عازم تهران شدند.

    پایان


  • در سرزمین بولیوار - قسمت اول
    نویسنده: یکشنبه 86/3/27 ساعت 12:14 ع

    درسرزمین بولیوار- 1

    غلامرضا تاجیک

    وقتی کریستف کلمب در سفر سوم خود در سال 877 هجری - شمسی ونزوئلا را کشف کرد ساکنان محلی آن سرخپوستانی بودند که خانه های خود را روی آب ساخته بودند و به همین دلیل این منطقه نام ونزوئلا یعنی «ونیز کوچک» به خود گرفت.

    این سرزمین از آن تاریخ فراز و نشیب های سیاسی را پشت سر گذاشته و در این مدت حکومت آن در اکثر مواقع میان نظامیان دست به دست شده است.

    از سال 1338هـ.ش تقریبا انتقال قدرت از کانال انتخابات و با مشارکت مردم صورت گرفته است.

    چاوز که خود از افسران نظامی ارتش ونزوئلاست، برای ورود به عالم سیاست حزب خود به نام نهضت جمهوری پنجم را در سال 1373هـ.ش پایه گذاری کرد و به رغم افت و خیزهای فراوان موفق شد در سال 1378از طریق انتخابات عمومی قدرت را به دست بگیرد. با کسب قدرت انجام اصلاحات سیاسی و اقتصادی را در دستور کار خود قرار داد و هدفش این بود که مردم فقیر هم سهمی از درآمد نفت داشته باشند.

    چاوز مجددا در ژوئیه سال 2000برای یک دوره 6ساله انتخاب شد. با افزایش محبوبیت در میان مردم تلاش کرد سیاست های سوسیالیستی را پیش ببرد غافل از اینکه جبهه مخالفان که از حمایت های مالی و سیاسی سفارت آمریکا در کاراکاس برخوردارند، در سر راه او سنگ اندازی می کنند.

    طولی نکشید که کودتای سال 2002 علیه رئیس جمهور منتخب شکل گرفت. با حضور گسترده مردم بود که چاوز دوباره پس از 48ساعت به کاخ ریاست جمهوری بازگشت. اما مخالفان کوتاه نیامدند و تبلیغات علیه چاوز را در رسانه های داخلی و خارجی به راه انداختند.

    مخالفان در اوت سال 2003 طوماری را با امضای سه میلیون و 200هزار امضا جمع آوری کردند و آن را به کمیسیون انتخابات دادند.

    مخالفان چاوز را وادار کردند که رفراندوم برگزار کند اما برخلاف تصور آنان به پیروزی مجدد چاوز ختم گردید و مخالفان خلع سلاح شدند. این رفراندوم 15 اوت سال 2004 برگزار شد و 58درصد آرا به چاوز تعلق گرفت.

    در دسامبر سال بعد انتخابات پارلمانی برگزار گردید و حزب چاوز موفق شد 114کرسی از 167کرسی پارلمان را به دست آورد و باقیمانده آن هم عمدتا در اختیار احزاب متحد او قرار گرفت.

    باز هم در دسامبر 2006 انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد که چاوز با کسب 63درصد آرا موفق شد این کرسی را برای 6سال دیگر یعنی تا نیمه سال 2012 دراختیار بگیرد.

    با اختیارات جدید خود چاوز کوشیده برنامه هایی را برای تحقق ایده هایی در جهت ساختن کشور در راستای تامین منافع مردم و کشور به اجرا درآورد.

    دی ماه سال قبل بخش نفت و گاز و ارتباطات را ملی اعلام کرد که این حرکت کشورهای غربی و در راس آن آمریکا را خوش نیامد.

    او درنظر دارد تا پایان دوره ریاست جمهوری اش میزان تولید نفت را از سه میلیون و200هزار بشکه در روز به 5میلیون و800هزار بشکه و تا سال 2020 به 7میلیون و500هزار بشکه در روز برساند. او درنظر دارد برای تحقق این اهداف 56میلیارد دلار سرمایه گذاری کند.

    او همچنین در بخش گاز می خواهد میزان تولید کشور خود را از 3/6میلیارد مترمکعب کنونی به 5/11میلیارد مترمکعب تا پایان دوره کنونی ریاست جمهوری اش برساند.

    دیگر برنامه های چاوز این است که با صرف 5/10میلیارد دلار می خواهد سه پالایشگاه در سه منطقه کشور بسازد. در صورت ساخت این پالایشگاه ها ظرفیت پالایش به 700هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

    همچنین می خواهد تا پایان دوره کنونی ریاست جمهوری اش 58نفتکش خریداری کند که در صورت تحقق آن ونزوئلا خواهد توانست 45درصد نفت صادراتی خود را از طریق آنها انجام دهد.

    برنامه دیگر چاوز این است که خط لوله ای را از ونزوئلا به اقیانوس آرام بکشد تا بتواند به بازارهای آسیا نیز دست یابد.

    پرسش این است که آیا چاوز موفق خواهد شد و او با وجود مشکلات داخلی و فشارهای خارجی این برنامه ها را به اجرا خواهد گذاشت؟


  • نکته
    نویسنده: یکشنبه 86/3/27 ساعت 12:11 ع

    پسورد را مدتی بود فراموش کرده بودم و این از عوارض  پیری!!  و شلوغی بیش از حد امور است .

    از این پس مباحث امریکای لاتین به روز منتشر می شود.