سفارش تبلیغ
صبا ویژن
جستجو:
آغاز وبلاگ
مدیریت
ایمیل من
معرفی بیشتر
پارسی یار

مجموع بازدیدهای وبلاگ: 18416
تعداد بازدید امروز: 10
تعداد بازدید دیروز: 13
  • درباره من


    برزیل - لاتینی ها

  • لوگوی من


  • پیوندها


    مقاله من در جام جم
    مقاله بادهای چپ درآمریکای لاتین
    صفحه آمریکای لاتین
    آموزش زبان اسپانیایی
    وبلاگی در حوزه لاتینی ها
    مقاله لوموند دیپلماتیک
    زنده باد برزیل
    روابط ایران وآمریکای لاتین
    مقاله چامسکی
    چرخش به چپ
    چپگرایی نو در آمریکای لاتین
    ویکی پیدیا - آمریکای لاتین
    آمریکای لاتین -اخبار-انگلیسی
    آژانس های خبری آمریکای لاتین
    روزنامه های آمریکای لاتین
    روزنامه های لاتینی
    مقاله ای درباره برزیل - لوموند
    مقاله ای درباره السالوادور
    مقاله ای درباره شیلی
    انقلاب بولیواری درونزوئلا
    نگرشی چپ درباره ونزوئلا
    نگرشی راست به ونزوئلا
    This album is powered by BubbleShare - Add to my blog
  • مشاهده اوقات شرعی


  • اشتراک در وبلاگ


     
    برزیل - لاتینی ها
    برادرانِ راستین به دست آر و بر شمارشان بیفزای که به هنگام آسایش، ساز و برگ اند و به هنگام سختی، سپر . [امام علی علیه السلام]
  • برزیل
    نویسنده: شنبه 85/11/21 ساعت 9:55 ع

    خلاصه یک مقاله از خودم

    کشور برزیل با وسعت حدود 8514215 میلیون کیلومتر مربع ، 7367 کیلومتر خط ساحلی و 15735 کیلومتر (حدود 8000 مایل) مرز مشترک با تمام کشورهای آمریکای جنوبی به جز اکوادور و شیلی دارد و به عنوان پنجمین کشور جهان در نیمکره غربی، در قاره امریکای جنوبی و در کنار اقیانوس اطلس واقع شده است و خط استوا از شمال آن می گذرد. 
     برزیل با 186 میلیون ساکن (در 2005) و حوزه سرزمینی وسیع، تنها کمی کوچک‌تر از آمریکاست اگر آلاسکا نیز به آن افزوده شود.                  
    ویژگیهای جغرافیایی برزیل با وجود رودخانه های وسیعی مثل آمازون در این کشور و وجود جلگه های سرسبز و جنگلهای وسیع ،بکر و دست نیافتنی که هنوز بسیاری از قسمتهای آن کشف نشده است موقعیت منحصر به فرد از نظر منابع طبیعی به این کشور بخشیده است.
    حکومت این کشور جمهوری فدرال است و در آخرین تغییرات قوه مقننه از یک مجلس نمایندگان با 513 عضو به مدت 4 سال و یک مجلس سنا با 81 عضو به مدت 8 سال تشکیل شده است.پایتخت این کشور شهر برازیلیا  و مردم کاتولیک مذهب آن به زبان پرتغالی حرف می زنند.
    برزیل در قرون پیش بوسیله اقوام مختلف سرخپوستان مسکونی بوده، با اینحال تمدن درخشانی نظیر مایا  یا اینکا ها در آن وجود نداشته است.  برزیل نه تنها بزرگ ترین کشور آمریکای جنوبی است، بلکه دارایی سریع ترین رشد اقتصادی در این منطقه نیز هست، که این کشور را به یک قدرت کشاورزی و صنعتی تبدیل کرده است .
    درون این سرزمین وسیع، منابع گاز، زمین‌های کشاورزی حاصلخیز، مزارع قهوه ، منابع عظیم آهن و منابع معدنی فلزی، اورانیوم، نفت و منابع بی‌شمار آبی وجود دارد که پشتوانه مالی خوبی برای دولت های این سرزمین بوده است .
    لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا، سیاستمدار متمایل به سوسیالیسم که در برزیل به «لولا» معروف است در انتخابات مهرماه 1381(اکتبر 2002) با 61 درصد آراء  هنریک کاردوسو ، رقیب انتخاباتی خود را شکست داد  و رئیس جمهور برزیل شد و نخستین دور کار خود را یازدهم دی ماه 1381 (یک ژانویه 2003 ) آغاز کرد و گفت که برزیلی ها در یک تنگنای خطرناک اقتصادی ــ اجتماعی و اخلاقیات قرار گرفته اند و برای نجات آنان از این ورطه باید دلیرانه و بدون ترس و با شتاب عمل کرد.
    وی که قبلا یک کارگر فلزکار بود گفت که در پیمودن راههای سوسیالیستی احتیاط خواهد کرد
    داسیلوا در انتخابات ریاست جمهوری 2006 این کشور مجددا شرکت کرد و  جرالدو آلکمین  را شکست داد.
    پیروزی لولا در برزیل موج سیاسی تازه ای در آمریکای لاتین از گروههای سیاسی است که شعار محوری آنها در انتخابات آمریکای جنوبی تاکید بر ارزشهای فرهنگی وبومی منطقه ای برای ایستادگی در مقابل نفوذ وتهاجم فرهنکی وسیاسی غربی در این منطقه است.
    رییس‌ جمهور برزیل‌ گفته است : در دومین‌ دوره‌ آغاز ریاست‌ جمهوری‌ خود ‌، حجم‌ مبادلات‌ تجاری‌ و اقتصادی‌ برزیل  را با کشورهای‌ امریکای‌ لاتین‌ به‌ ویژه‌ کشورهای‌ عضو سازمان‌ تجاری‌، اقتصادی‌ مرکوسور تا‌ بیش‌ از 60‌درصد افزایش خواهد داد.
    برزیل‌ پس‌ ازبرگزاری دور دوم انتخابات‌ ریاست‌ جمهوری‌ این کشور که در آن دوباره داسیلوا به پیروزی رسید، اعلام کرد
    برنامه های توسعه اجتماعی و سیاسی کشور را سرعت خواهد بخشید.
    دولت برزیل همچنین به این نکته تاکید کرد که برنامه‌ هسته‌ ای‌ این کشور نیز از سرگرفته خواهد شد.
    برزیل برای به دست آوردن فناوری  هسته ای در سال1953 میلادی با آلمان وارد مذاکره شد اما آمریکا مخالفت کرد . ولی  در نهایت یک  موافقتنامه همکاری هسته ای را در سال 1955 میلادی با آمریکا  امضا و سپس آرژانتین نیز به آنها پیوست .
     در 18 جولای سال 1991 میلادی، روسای جمهور برزیل و آرژانتین، معاهده دو جانبه ای را  امضا کردند که اجازه بازرسی های متقابل از تجهیزات هسته ای این دو کشور را فراهم می کرد و زمینه تأسیس کمیسیون محاسبه و کنترل آرژانتین و برزیل (ای .بی . سی . سی) را برای عملی کردن معاهده بازرسی متقابل به وجود آورد.
    برزیل‌ در نیم‌ قرن‌ تلاش‌ های‌ خود در زمینه‌ انرژی‌ هسته‌ ای‌ توانسته‌ است‌ دو راکتور اتمی‌ مشهور به‌ آنگارای‌ یک‌ و دو را طراحی‌ و تولید کند‌.                                                      

    در حال‌ حاضر این‌ دو راکتور که‌ در ایالت‌ ریو دوژانیرو فعال‌ هستند،  چهار درصد انرژی‌ الکتریکی‌ مورد نیاز این‌ کشور را تامین‌ می‌ کنند. علاوه‌ بر این‌ ، برزیل‌ در حال‌ ساخت‌ سومین‌ راکتور اتمی‌ خود بوده‌ و منابع موثق‌ از ساخت‌ یک‌ زیردریایی‌ اتمی‌ در برزیل‌ نیز خبر می‌ دهند‌.
    همچنین این‌ کشور به تازگی چرخه‌ کامل‌ سوخت‌ یعنی‌ تولید اورانیوم‌ غنی‌ شده‌ تا سه‌ و نیم‌ درصد را درتاسیسات‌ هسته ای خود آغاز کرد‌ه است .
     با وجود تمام این مسایل و در حالی که بنا به اعلام رسانه های غربی برنامه غنی سازی اورانیوم برزیل و بی میلی این کشور برای اعطای دسترسی نامحدود به بازرسان اژانس بین المللی انرژی اتمی تردیدهای زیادی را برانگیخته ، قابل توجه است که امریکا اعتراضی به این برنامه هسته ای برازیلیا ندارد.
    در حالی که ایران فعالیت های تحقیقاتی خود را برای تولید سوخت هسته  ای با جنجال افرینی غرب ، به پیش می برد   برزیل امروز توانست بدون هیچ مشکلی ، برنامه‌ خود را برای‌ تولید سوخت‌ هسته ‌ای‌ آغاز کند.