سفارش تبلیغ
صبا ویژن
جستجو:
آغاز وبلاگ
مدیریت
ایمیل من
معرفی بیشتر
پارسی یار

مجموع بازدیدهای وبلاگ: 18400
تعداد بازدید امروز: 7
تعداد بازدید دیروز: 3
  • درباره من


    اکوادور - لاتینی ها

  • لوگوی من


  • پیوندها


    مقاله من در جام جم
    مقاله بادهای چپ درآمریکای لاتین
    صفحه آمریکای لاتین
    آموزش زبان اسپانیایی
    وبلاگی در حوزه لاتینی ها
    مقاله لوموند دیپلماتیک
    زنده باد برزیل
    روابط ایران وآمریکای لاتین
    مقاله چامسکی
    چرخش به چپ
    چپگرایی نو در آمریکای لاتین
    ویکی پیدیا - آمریکای لاتین
    آمریکای لاتین -اخبار-انگلیسی
    آژانس های خبری آمریکای لاتین
    روزنامه های آمریکای لاتین
    روزنامه های لاتینی
    مقاله ای درباره برزیل - لوموند
    مقاله ای درباره السالوادور
    مقاله ای درباره شیلی
    انقلاب بولیواری درونزوئلا
    نگرشی چپ درباره ونزوئلا
    نگرشی راست به ونزوئلا
    This album is powered by BubbleShare - Add to my blog
  • مشاهده اوقات شرعی


  • اشتراک در وبلاگ


     
    اکوادور - لاتینی ها
    خدا در سپاس گفتن را بر بنده‏اى نمى‏گشاید حالى که در نعمت را به روى او ببندد ، و در دعا را بر روى او باز نمى‏کند و در پذیرفتن را بر وى فراز . و در توبه را به روى بنده نمى‏گشاید و در آمرزش را بر وى به‏بندد و استوار نماید . [نهج البلاغه]
  • اکوادور
    نویسنده: شنبه 85/11/21 ساعت 10:0 ع

    اکوادور:  آمریکا ستیزی دیگر - خلاصه مقاله ای از خودم
    جمهوری اکوادور کشوری در امتداد خط استوا و در شمال غرب قاره آمریکای جنوبی است که از شمال با کشور کلمبیا، از جنوب و شرق با پرو و از غرب به اقیانوس آرام محدود می‌شود. جغرافیای طبیعی کشور اکوادور متاثر از کوههای آند و رودهای منشعب از آن و نیز منطقه ساحلی در غرب این کشور است.
    جمهوری اکوادور  که تا قرن نوزدهم مستعمره اسپانیا بود،بعد از فروپاشی کلمبیای بزرگ در سال ‪ ۱۸۳۰بوجود آمد. مردم  این کشور اسپانیایی زبان و کاتولیک مذهب هستند و90درصد جمعیت سیزده و نیم میلیون نفری ان ، سرخپوست و یا دورگه هستند.
    شهر 500 ساله کیتو پایتخت  و بزرگتریت شهر اکوادور است .  در سال های اخیر مسلمانان از برخی از کشورهای خاورمیانه به این کشور وارد شدند و در مناطق ساحلی آن زندگی می کنند.
    نظام سیاسی کشور اکوادور جمهوری است که درآن چند حزب در چارچوب قانون اساسی که در سال ‪ ۱۹۷۹تصویب شده است با یکدیگر رقابت می‌ کنند.  ریاست قوه مجریه با رییس جمهوری است که برای مدت چهار سال انتخاب می شود و نمی‌تواند بلافاصله برای یک دوره چهار ساله دیگر انتخاب گردد.
    گوستاو نوبوآ ، لوسیو گوتیرز ، آلفرد پالاسیو به ترتیب پیش از  رافائل کوررآ ، رییس جمهوری جدید این کشور، عهده‌دار این سمت بوده‌اند.
    از نظر اقتصادی کشاورزی بخش عمده‌ای از فعالیت مردم اکوادور است و موز کاکائو، قهوه ، چوب و میگو بخش عمده‌ای از اقلام صادراتی این کشور را شامل می‌شود.
    ساختار اقتصادی اکوادور به دنبال کشف نفت در دهه هفتاد دچار دگرگونی شد و به مهمترین اقلام صادراتی این کشور  تبدیل شد و درآمدهای حاصل از آن نیز تاثیر خود را بر سایر بخشها  از جمله افزایش هزینه‌های دولت و افزایش جذب نیروهای دولتی بر جای گذاشت.
    رافائل کوررا  در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری  اکوادور که  نیمه اکتبر 2006 برگزار شد، از رقیب خود یعنی آلوارو نوبوآ عقبتر بود اما در دور دوم که پنجم آذرماه برگزار شد، با اکثریت آرا در برابر این  سرمایه دار معروف و وابسته به کاخ سفید و سلطان موز این کشور به پیروزی رسید.
    در این رقابت سیاسی بومی های اکوادور که  حدود 40 درصد جمعیت این کشور  را تشکیل می دهند در انتخابات نقش مهمی را بازی کردند.  
    بر اساس‌ اعلام‌ شورای‌ عالی‌ انتخابات‌ اکوادور با شمارش 97‌ درصد آرای انتخابات ریاست جمهوری اکوادور ، ‌ کوررا با کسب‌ ‌57‌ درصد آرا‌ به عنوان  رئیس‌ جمهور منتخب‌ اکوادور  انتخاب شد و در 25 دیماه رسما" قدرت را  به دست گرفت.
    به اعتقاد کارشناسان سیاسی ،کوررا قصد دارد با الگو گرفتن از ونزوئلا به سمت تشکیل یک نظام مردمی پیش رود تا اقشار محروم و متوسط جامعه نیز بتوانند سهمی در نظام سیاسی و اقتصادی کشورشان داشته باشند.
    کوررآ همچنین  درصدد است از طریق اصلاح قانون اساسی نقش برخی از احزاب سنتی در ساختار سیاسی را تعدیل کند وبا افزایش سهم دولت در بهره برداری از منابع طبیعی از جمله نفت و  ملی کردن صنایع نفت و گاز،  اعتبار خود را  در میان مردم اکوادور افزایش دهد.
    کوررآ همچنین باتاکید بر لزوم‌ تقویت‌ بازارها و اتحادیه‌ های‌ منطقه‌ای  مانند مرکوسور و جامعه‌ ملتهای‌ آمریکای‌ لا‌تین‌ (آلبا) اعلام کرد‌: قرارداد تجارت آزاد  را که طراح و حامی آن آمریکا است، امضاء نخواهد کرد.
    اکوادور سال۱۹۹۲از اوپک خارج شد اما کوررا  در مبارزات انتخاباتی خود تاکید کرد: به اوپک می‌پیوندیم چرا که کشورهای صادر کننده نفت تنها با همگرایی خود می‌ توانند باقی بمانند.
    اکوادور همواره‌ درصدد گسترش‌ روابط با کشورهای‌ مستقل که  اصل‌ احترام‌ متقابل‌ و دخالت‌ نکردن در امور داخلی کشورهای دیگر را رعایت‌ می‌ کنند، بوده است .از طرفی جنبش های سیاسی نوین در آمریکای لاتین دیگر گرایشی به مکاتب چپ سنتی ندارند بلکه در بیشتر مواقع برای نزدیک شدن به مردم و پیگیری حقوق از دست رفته  آنان به تفکرات مذهبی گرایش دارند.
    رییس جمهوری اسلامی ایران در پیام تبریک خود به کوررا به مناسبت انتخاب وی به ریاست جمهوری اکوادور اظهارداشت: اتکا به قدرت الهی، موجب به بارنشستن جوانه‌های عدالتخواهی و آزادگی،بویژه در آمریکای لاتین شده و نظامهای متکی برسلطه شیاطین و بردگی نوین دراسارت نظام سرمایه محور آمریکایی را در هم شکسته است.